Op 30 september opent in Kazerne Dossin Genocide Dismissed: De doodgezwegen tragedie van Guatemala. De expo toont het werk van fotograaf Daniel Hernández-Salazar, die de afgelopen 30 jaar een belangrijke rol om de genocide in eigen land uit de vergetelheid te halen. Een sterke maar gevaarlijke roep om gerechtigheid en erkenning. Daniel Hernández-Salazar (Guatemala, °1956) werkte tijdens de burgeroorlog in de jaren ’80 als fotojournalist voor internationale agentschappen zoals Agence France Presse, Reuters en Associated Press. De afgelopen 30 jaar was hij als kunstenaar en activist één van de luidste stemmen van de protestbeweging in Guatemala. Zijn werk is opgenomen in meer dan 25 solo-exposities en meer dan 35 groepstentoonstellingen in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, Europa, Japan en Korea. Het documenteren van de impact van de Guatemalteekse genocide is zijn levensdoel geworden.
In de jaren tachtig werd Guatemala geconfronteerd met de moord op een groot deel van de Mayabevolking. Regeringstroepen startten er met het uitmoorden van iedereen die sympathiseerde met de communistische guerrilabeweging. Tot vandaag is de genocide in Guatemala nauwelijks gekend en gehuld in mysterie. Met zijn indringende foto’s over massagraven, slachtoffers en collectief protest, speelde fotograaf Daniel Hernández Salazar een belangrijke rol in die contestatie. Zijn foto van de protesterende engel, een Maya met schouderbladen van een omgebrachte indiaan, is uitgegroeid tot een icoonbeeld in Latijns-Amerika.
Daniel Hernández-Salazar kwam in aanraking met fotografie tijdens zijn studies architectuur. Tijdens de burgeroorlog in de jaren ’80 werkte hij als fotojournalist voor internationale agentschappen zoals Agence France Presse, Reuters en Associated Press. Hernández-Salazar werkt momenteel als zelfstandig fotograaf, voornamelijk gericht op portretten, naakten, architectuur en historiek – dat laatste steeds vaker het onderwerp van zijn werk en activisme. Hoewel hij digitale apparatuur en technieken beheerst, blijft Daniel Hernández-Salazar trouw aan de praktijk van de analoge fotografie en de donkere kamer, die hij nooit heeft verlaten.
Zijn werk is opgenomen in meer dan 25 solo-exposities en meer dan 35 groepstentoonstellingen in Noord-, Midden-en Zuid-Amerika, Europa, Japan en Korea. Voor zijn artistieke werk rond mensenrechten ontvingen hij in 1998 de Jonathan Mann Humanitas Award van de Internationale Vereniging van Artsen in AIDS-zorg, en werd benoemd tot Ridder van de Ordre des Artes et des Lettres door de Franse regering in 2005. Een deel van zijn oeuvre is gepubliceerd in twee persoonlijke bloemlezingen door Kage Shobo (Tokio, 2006) en de University of Texas Press (Austin, 2007) en is te zien in een aantal kunst-, academische en nieuws publicaties, waaronder de New York Times LENS Blog, Harpers, 6Mois, e.a. Sinds november 2012 is zijn werk opgenomen in de permanente collectie Kazerne Dossin: Holocaust en Mensenrechten Museum in Mechelen, België.
Genocide Dismissed, van 30.09.2014 tot 22.03.2015 in Kazerne Dossin in Mechelen.
Info en tickets: www.kazernedossin.eu