Van 10 tot en met 12 juli vindt de 40ste editie van het North Sea Jazz Festival plaats in Rotterdam. De volgende Latijns-Amerikaanse artiesten staat dit jaar op het programma:
Met zijn unieke mix van Braziliaanse ritmes en hedendaagse muziekstijlen scoort het icoon Sérgio Mendes al ruim een halve eeuw hit na hit. De pianist, componist, bandleider, zanger en producer begint zijn carrière met bossanova legendes Antonio Carlos Jobim en João Gilberto. Zijn eerste successen boekt hij met de groep Brasil ’66 waarmee hij de klassieker Mas Que Nada naar de toppen van de hitlijsten afvuurt. Daarna volgen bijzondere covers van onder meer The Beatles, Simon & Garfunkel en Burt Bacharach die stuk voor stuk zijn positie cementeren in de muziekwereld. In 2006 boort de drievoudig Grammy-winnaar een nieuwe generatie fans aan met het door Black Eyed Peas voorman Will.i.am geproduceerde Timeless. Ook op zijn nieuwste release Magic triomfeert de 74-jarige Mendes met een uitgekiende mix van sambajazz tot hiphop en krijgt hij hulp van grote namen als John Legend en Milton Nascimento.
Hij groeide op in de rijke muziekcultuur van Cuba, maar raakte vooral geïnteresseerd in improvisatie toen hij de jazzcollectie van zijn opa ontdekte. Pianist David Virellesvertrok op zijn achttiende naar Canada en ontwikkelde zich daar als talent op de piano. Hij was de eerste die de Oscar Peterson Award won, uitgereikt door Peterson zelf. Inmiddels is hij een van de meest besproken pianisten uit de jazzscene van New York. Zijn album Continuumeindigde in 2012 op één in het jaarlijstje van The New York Times. Zijn nieuwste album Mbòkó krijgt al net zoveel goede pers. Het is een zoektocht naar zijn spirituele achtergrond op Cuba. Op de plaat put hij uit de magische-rituele achtergrond van West-Afrikaanse genootschappen op Cuba. Zijn melodische spel wordt ondersteund door het geluid van twee contrabassen en traditionele percussie.
De expressieve tenor van Beny Moré (1919-1963) beheerste in de jaren vijftig de uitzendingen van het CMQ radiostation in Havana. Dat kwam niet alleen door zijn stem maar ook door de muzikanten in zijn Banda Gigante. Of het nu ging om genres als de son, de mambo, de guaracha of de bolero, het orkest van Moré was overal meester in; niet voor niets noemde men de leider ook wel ‘El Bárbaro del Ritmo’. De jonge bandleider en pianist Luis Guerra (1983) ziet het als zijn taak om deze muziek weer tot leven te wekken. Daarvoor heeft Guerra, die vooral in de Spaanse jazz-scene actief is, maar liefst zeventien Cubaanse en Spaanse musici bijeengebracht in de CMQ Big Band. Een belangrijke rol speelt de Cubaanse bassist Alain Pérez (1977). Pérez werkt ook in Spanje en speelde onder meer bij Irakere, Paco de Lucia, Paquito de Rivera en Celia Cruz.
Ze zijn terug! Na vier jaar pauze waarin de bandleden zich richtten op soloprojecten, gaat Zuco 103 verder waar de band was gebleven. Lilian Vieira, Stefan Kruger en Stefan Schmid maakten furore met de door hen bedachte ‘Brazilectro’-sound, een aanstekelijke mix van samba, jazz en elektronische muziek met invloeden uit wereldmuziek, dub en drum ‘n bass. Hun debuutalbum Outro Ladoverscheen in 1999. Zuco 103 werd wereldberoemd vanwege hun energieke liveshow en speelde van New York tot Tokio, van Moskou tot Rio en op vele gerenommeerde festivals, waaronder North Sea Jazz, Rock Werchter, Montreux en Glastonbury. De afgelopen vier jaar was het dus stil rond de band. Maar nu is Zuco 103 terug met The Best Of Zuco 103, dat dit najaar gevolgd zal worden door een splinternieuw studioalbum. Hierop zal het trio terugkeren naar de rauwe Brazilectro-sound van hun beginjaren.
In hun bruisende Braziliaanse thuisland behoren ze tot de nieuwe generatie toonaangevende muzikanten: Hamilton de Holanda en Diogo Nogueira. De eerste een virtuoos op de mandoline, geroemd om zijn vernieuwende tiensnarentechniek waarmee hij het traditionele Braziliaanse choro-genre nieuw leven inblies. De tweede een begenadigd singer-songwriter met een eigen tv-show en bovendien gezegend met heel bijzonder DNA: hij is de zoon van de legendarische sambaheld João Nogueira. Het illustere duo speelde voor het eerst samen in 2009, tijdens een geïmproviseerd optreden in Miami. Ze besloten onmiddellijk om een album te maken, maar toch duurde het tot vorig jaar dat Bossa Negra verscheen. De dertien songs daarop zijn geïnspireerd door het klassieke Os Afro Sambas (1966) van Baden Powell en Vinícius de Moraes. De rijke, harmonieuze sound gaat echter nog verder terug in de tijd en is een fusie van de Europese muziek die de Portugese kolonisators meebrachten en Afrikaanse slavenritmes.
Al Di Meola, Charlie Haden, Dizzy Gillespie en Paul Simon zijn zomaar een kleine greep van beroemde namen die gebruik maakten van de diensten van de muzikanten van het gezelschap Volcan. Volgens critici mogen de bandleden Gonzalo Rubalcaba, Horacio ‘El Negro’ Hernandez, Giovanni Hidalgo en Armando Gola zich tot de pioniers van de moderne latin jazz rekenen. De leden zijn als soloartiesten en begeleiders op meer dan 150 albums te horen. Daarnaast sleepte het viertal veelvuldig Grammy-nominaties en overwinningen in de wacht, alsmede diverse andere prijzen en onderscheidingen elders in de wereld. Met het project Volcan dwingt de band opnieuw groot respect af. Waar dit superkwartet ook optreedt, het publiek gaat overal op de knieën. North Sea Jazz staat een kokende eenheid te wachten, geladen met passie en emotie, klaar om op het podium uit te barsten in een lava van ritme en melodie.
Verspreidt de Buena Vista Social Club met groot succes het muzikale erfgoed van Cuba, het Spok Frevo Orquestra daagt muziekliefhebbers uit met de spetterende dansritmes van de Braziliaanse frevo. Oprichter, saxvirtuoos en arrangeur Inaldo Cavalcante de Albuquerque, alias Maestro Spok, laat daarbij zijn creativiteit de vrije loop. Met zijn 17-koppige orkest mixt hij de frevo met pittige solo’s die ruiken naar improvisaties uit de jazz. Frevo is afgeleid vanfrever, wat koken betekent. Dit levendige gezelschap laat het publiek dan ook koken van enthousiasme met onweerstaanbare concerten die vlammen door opzwepende ritmes en muzikaal geweld. Spok formeerde het gezelschap in 1996, maar de band kwam pas echt tot bloei in 2003. In 2010 stond de groep voor het eerst op het North Sea Jazz Festival. Na vele wereldtournees komen Spok en zijn mannen opnieuw naar Rotterdam om het publiek in extase te brengen.