Panorama op de hedendaagse Mexicaanse cinema
Een nieuwe generatie Mexicaanse filmmakers maakt wereldwijd furore zowel in het internationale festivalcircuit als bij het publiek. MOOOV vertoont dit jaar een dwarsdoorsnede van dit Zuid-Amerikaans succesverhaal en zoekt uit waarom deze Mexicaanse cinema het internationaal zo goed doet.
MOOOV vertoonde de voorbije jaren flink wat Mexicaanse films. Bij de samenstelling van dit overzicht grepen we met even veel gemak terug naar een tiental toppers van voorbije edities, waarbij titels als Amores Perros, Y tu mama Tambien, El Crimen del Padre Amaro, Luz Silenciosa zeker van de partij waren geweest. Net zoals we even goed films geselecteerd hadden uit de jaren ‘30, ’40 en ’50 van vorige eeuw, toen de Mexicaanse cinema tot de beste van de wereld behoorde. Want dat Mexico een sterk filmland is, weet iedereen die al eens in een bioscoop komt.
Maar we kozen ervoor om enkel te gaan voor recente films. 2013 was dan ook een succesjaar voor de Mexicaanse cinema. Op alle festivals die we bezochten waren nieuwe en bijzonder interessante filmparels uit Mexico te zien. Ze wonnen meer dan 70 prijzen in het internationale festivalcircuit, waaronder enkele toponderscheidingen op gerenommeerde festivals als Cannes , Locarno, Sundance, Toronto en San Sebastian. Ook bij MOOOV was de winnaar van de competitie in 2013 een Mexicaanse film, Mai Morire.
Dit succes komt er niet zomaar. De Mexicaanse cinema is al meer dan een decennium succesvol. Het begon allemaal met Amores Perros (2000) van regisseur Alejandro González Iñárritu. Door deze film kwam de Mexicaanse cinema terug in beeld, na bijna 50 jaar van relatieve stilte. In de daaropvolgende jaren ontwikkelde de Mexicaanse filmindustrie zich sterk, met weerklank tot in Hollywood, met o.a. Alfonso Cuaron, de regisseur van Gravity en de twee acteurs uit Y Tu Mama Tambien, Diego Luna en Gael Garcia Bernal. Ondanks de wereldwijde recessie en de internationale concurrentie op het vlak van de financiering van films, blijft het succesverhaal van de Mexicaanse film duren.
Wat is het geheim? Volgens Daniela Michel, directrice van het Morelia Film Festival in de hoofdstad van deelstaat Michoacan, heeft Mexico nooit om filmtalent verlegen gezeten. ‘De instellingen en de filmscholen werken er goed en ondersteunen interessante projecten. Er is daarom een enorme activiteit en je voelt de energie bij jonge filmmakers. Evenementen geven jonge filmmakers een platform om hun films te tonen op het grote scherm én aan een breed publiek. De recente pop-up cinema nachten in Mexico City zijn daar een succesvol voorbeeld van.’
Maar institutionele steun en talent is er natuurlijk ook in andere landen. Er moet dus meer zijn. En zo komen we bij de unieke identiteit van de Mexicaanse films die een breed internationaal publiek weten aan te spreken. MOOOV biedt het Vlaamse publiek de kans om die identiteit te ontdekken in een tiental films, meestal van jonge filmmakers, elk met hun eigen bijzonderheden, gaande van realistische personages, universele thema’s, minimalistische verhaallijnen, sterke plots over gedurfde camerastandpunten tot emotionele diepgang.