Latijns-Amerika magazine.

Argentijns Feest in Antwerpen: interculturaliteit in de praktijk

29-08-2012 door Lisa Couderé

» Columns » Diáspora » Kunst en Media » Muziek

Zaterdag 14 juli, Wilrijk, Antwerpen, op het eerste zicht een Argentijns Feest als de zovele andere culturele avonden of feestjes op zaterdagavond. Maar zoom even in en aanschouw een mooi staaltje intercultureel leven in de praktijk van de Latijns-Amerikaanse gemeenschap in en met België!

Deze praktische oefening op hedendaagse concepten als globalisatie, migratie en interculturaliteit begint bij één van de favoriete onderwerpen van de Belg. In de woorden van Frank … weer met meer weer, of regen! Zoals Erving Goffman al schreef bepaalt de omgeving waarin we leven mee onze identiteit. Scenische omlijsting op zaterdag 14 juli: het Biokot, clubhuis van de studentenclub Biologie. Of typische jeugdbeweging lokalen in de gietende regen, do I need to say more.

Kom binnen en geniet van gevarieerde optredens, want volgens de organisatoren van het feest is Argentinië veel meer dan enkel tango. Eet ook gezellig een hapje mee. Empanadas, Latijns-Amerikaans maantje in al zijn nationale smaken en sappigheden. Pizza, niets Argentijns-er, Italiaans-er en ja internationaler dan pizza. Argentijnse wijn en bier uit Luik. Leve Jupiler als Belgisch bindmiddel! De ideale drank om in internationaal gezelschap en te midden van gewichtigere gebeurtenissen wereldwijd onze Belgische communautaire perikelen te relativeren.

Bont allegaartje nationaliteiten en wereldburgers

Met deze internationale brandstof voor lichaam en geest is de sfeer opperbest om in een herkenbaar Belgische setting te genieten van knappe muziek- en dansoptredens uit Argentinië. Het publiek, een bont allegaartje nationaliteiten en wereldburgers van alle leeftijden: overbodig te vermelden maar noodzakelijk aanwezige Argentijnen en Belgen, een Braziliaan, een Spaanse, een Peruaans-Colombiaans verliefd duo, een Peruaans-Belgisch baby’tje, een Colombiaan en een Belgische die elkaar wel leuk vinden maar te weinig tijd hebben, een Ecuadoriaan, een Italiaan, een Belgische die gezien wordt als een Mexicaanse etcétera.

Bijna even mooi als de optredens zijn de gevoelens die deze bij het publiek met zijn overlappende identiteiten losweekt. (Bij overlappende identiteiten denk ik aan een venndiagram: moeders, Latijns-Amerikanen, Antwerpenaren, Peruanen, dansers, studenten, levensgenieters, vegetariërs,…). Een Peruaan bekent, verlangend naar zijn eigen culturele achtergrond, dat de muziek hem melancholisch stemt. Een Colombiaan vertelt dat Argentijnse muziek zijn weg vindt tot in Colombia. Colombia heeft een mooie ligging op het Latijns-Amerikaanse continent. Twee kustlijnen denk ik spontaan, maar ook, merkt hij op: “Todo de abajo y todo de arriba llega.” Zo bouw je een verrijkend cultureel kapitaal op: Próxima estación, Colombia! Om de aandacht maar eens niet geheel te leggen op dat ander Colombiaans kapitaal dat slechts enkelen verrijkt.

Melancholische feestvreugde, geruststellende regenwolken en Diego

Een Peruaanse vrouw legt uit dat wanneer in Latijns-Amerika de mensen gezellig samenkomen, ze dansen. Hier in België praten ze liever. Wanneer de mensen op zijn Latijns-Amerikaans samenkomen in België gebeurt er bovendien iets gek, ze dansen salón. In plaats van mooie pasjes met iets te veel draaitjes maar weinig sabor te placeren, voelt deze in België wonende Peruaanse de muziek liever. Het is alsof de leuke kantjes van zowel gemoedelijke Belgische feestjes als de chispa van Latijns-Amerikaanse dansavonden plaats moeten maken voor uno dos tres, uno dos tres, vuelta, en vooral niet naar je voeten kijken!

Spannend wel, wat zal er in deze ongedwongen omgeving met ons internationaal gezelschap gebeuren? Live gitaar uit de Latijns-Amerikaanse rockscène van Julio Gamarra en Gonzalo Berhongaray zet de toon met het nummer Hace Calor van Los Rodriguez. En dan heb ik het niet over hagamos el amor en el balcón, maar over de melancholische feestvreugde en het aanstekelijke dansritme van deze klassieker. De tafels die na een spaghetti avond van de jeugdbeweging eerst netjes opzij worden gezet, worden hier spontaan aan de kant gedanst.

Terwijl de meerderheid zich de danspiste eigen maakt, vieren bovenop de bar een Argentijnse Belg en een Belgische Argentijnse trots Argentinië met het heen en weer zwaaien van de nationale vlag. Tot de muziek even stil wordt voor een ander element dat ons, of je nu wil of niet, allemaal verbindt: voetbal. Diego Maradona helpt Argentinië in 2012 in Wilrijk nog een keer aan de wereldtitel, grande Diego! Van Argentijns voetbal naar cuarteto muziek uit de Argentijnse Provincie Córdoba. Een in Brussel wonende geneeskunde student verkondigt mij als in vervoering dat het nummer waar we op dansen het lied van zijn stad is. Een sappig uitgesproken “¿Y vos de dónde sos?” van deze enthousiaste danser vraagt afgezien van het antwoord “de Bélgica” vooral eerst om de tegenrepliek “¿vos de Argentina?!”.

Migratie, culturele identiteitsbeleving over nationale grenzen heen, hybride culturele identiteiten te midden van de globalisatie, intercultureel samen-leven,… Concreet in Wilrijk, juli 2012: al dansend gekleed in traditionele klederdracht en met empanada en bier in de hand actief identiteiten (re)construeren. Of gewoon een gezellige culturele avond onder geruststellende Belgische regenwolken met de Latijns-Amerikaans-Belgische gemeenschap!

 

Meer info

Norberto Pedreira (Autor, compositor)
Música popular argentina

María Fernanda Culasso y Carlos Cuevas
Danzas folclóricas argentinas (Jota cordobeza, Gato cuyano, Chacarera, Zamba estilizada)

“Las Fulanas”
Roxina Villegas y Olga Iriarte
Tango y milonga

Juan Masondo, Carlos Díaz y Dionisio Fernández
Música popular argentina

 

Juan Masondo:
www.compatriotas.be
www.myspace.com/masondodiazdecauter

Carlos Diaz:
www.cadiaz.com
www.myspace.com/masondodiazdecauter

Norberto Pedreira:
www.norbertopedreira.com

María Fernanda Culasso, danslerares, danseres en choreografe: mfballetomana@hotmail.com

 

reageren

meer Columns

meer Diáspora

meer Kunst en Media

meer Argentinië