Jong, bruisend en divers: dat is arteBA, een toonaangevende kunstbeurs voor hedendaagse Latijns-Amerikaanse kunst. De 22ste editie van deze beurs vond plaats van 24 tot en met 27 mei in Buenos Aires. Roxanne Doyen was er en deed verslag van de beurs.
ArteBA toonde alle mogelijke kunstvormen: van schilderijen tot installaties, van video en fotografie tot conceptuele kunst. Alles kon, alles mocht, alles was aanwezig. Esthetische kunst, kunst met een politieke of cultuurhistorische boodschap, kunst om de kunst. De diversiteit aan kunstvormen werd gereflecteerd in de verscheidenheid aan galerieën en kunstprojecten, die niet alleen gericht waren op het kopen en verkopen van kunst, maar zeker ook op het onder de aandacht brengen van hedendaagse Latijns-Amerikaanse en Europese kunst bij een groot publiek.
De kern van de beurs bestond uit de presentatie van gevestigde, voornamelijk Argentijnse galerieën die werk verkochten van ‘grote’ kunstenaars. Zo vertegenwoordigde Galería Rubbers Internacional uit Buenos Aires de Argentijnse kunstenaars Luis Felipe Noé en Xul Solar en verkocht Galería Sur uit Uruguay werken van de eveneens Argentijnse Antonio Berni. De conceptuele kunstenaar Leon Ferrari was goed vertegenwoordigd bij verschillende galerieën, evenals kunstenares Marta Minujín met haar kleurrijke werken. Het Londense Tate Modern kocht zelfs een kunstwerk van Minujín aan om in de vaste opstelling van het museum op te nemen.
Behalve voor de gevestigde orde, was er op arteBA ook ruimte voor jonge internationale galerieën. In het kader van de ‘U-TURN Project Rooms by Mercedes Benz’ bijvoorbeeld, standplaats voor galerieën uit landen als Duitsland, Spanje, Peru en Colombia, opgezet om Europese en Latijns-Amerikaanse landen met elkaars hedendaagse kunst kennis te laten maken. Daarnaast presenteerden jonge Latijns-Amerikaanse galerieën zichzelf op de ‘Barrio Joven’, en met succes. De vele rode stippen op de laatste avond van de beurs lieten zien hoeveel kunst er al verkocht was. Barrio Joven was niet alleen voor galerieën die zich nog moeten vestigen; ook de kunstenaars die hier vertegenwoordigd werden staan aan het begin van hun carrière. Galería Temporal uit Chili bijvoorbeeld, verkocht werk van de pas 24-jarige veelbelovende kunstenaar Martín La Roche, die met zijn eenvoudige, verfijnde werken op papier de nodige aandacht én kopers trok.
Dat arteBA niet alleen gericht is op de vérkoop van kunst bleek uit de verschillende nevenprojecten om Argentijnse en internationale kunst onder de aandacht te brengen bij de bezoekers. Zo was er de curator-prijs voor pas afgestudeerde kunstprofessionals, dit jaar gewonnen door Lara Marmor die een film van de Argentijnse kunstenares Leticia El Halli Obeid toonde. ‘Premio arteBA-Petrobras’ en ‘Solo Show Arcos Dorados de Pintura Latinoamericana’ stelden werken van internationale kunstenaars tentoon, gekoppeld aan een prijsuitreiking. Ook kunsttijdschriften en musea kregen de mogelijkheid zichzelf te presenteren.
ArteBA pretendeert geen prominente kunstbeurs te zijn. Geen kunst alleen voor de elite, maar voor iedereen. Het publiek bestond veelal uit studenten en jonge kopers. De galerieën presenteerden zich in eenvoudige white-cubes, waar de naam van de kunstenaar vaak gewoon met potlood op de muur geschreven was. De aanwezigheid van nieuwe galerieën, jonge kunstenaars en kunst in alle prijsklassen zorgde voor laagdrempeligheid en de mogelijkheid werk te kopen voor een breed publiek. ArteBA is veel meer dan alleen een kunstbeurs en toont meer dan eens dat Latijns-Amerikaanse kunst een wereld te ontdekken is.
reageren