‘Weet je hoe de condor sterft?’, vraagt Virginio aan zijn kleinzoon Clever, die zijn grootouders een bezoek brengt in de hooglanden van Bolivia. De twee mannen zitten samen op een rotsige berg in het kale Andeslandschap, waar Virginio samen met zijn vrouw Sisa in een bescheiden huisje woont. Samen met zijn kleinzoon geniet hij van een korte pauze terwijl ze zijn kudde llama’s laten grazen. Nee, Clever weet niet hoe een condor sterft. Als hij het gevoel heeft dat hij nergens meer goed voor is, zich zwak en nutteloos voelt,... » meer lezen
De indrukwekkende documentaire Holding up the Sky van de Belgische regisseur Pieter Van Eecke neemt de Europese kijker mee naar het Amazonewoud in Brazilië, grondgebied van de inheemse Yanomami en hun voorouders. Davi Kopenawa, sjamaan en woordvoerder van de Yanomami, reist in de film de tegengestelde richting op: hij trekt naar Europa om steun te zoeken en zo te voorkomen dat zijn volk wordt weggevaagd. Davi trekt langs beleidsmakers, ngo’s en politici om de grote urgentie van zijn verhaal over te brengen: de Yanomami hebben hulp nodig en wel nu,... » meer lezen
Het International Film Festival Rotterdam beleeft van 25 januari tot en met 5 februari 2023 haar 52ste editie. Veertien dagen lang biedt het festival uit alle hoeken van de wereld verrassende speelfilms, korte films, installaties, performances en talks. Kom naar de 52e festivaleditie, ontmoet elkaar in festivalhart de Doelen en beleef IFFR overal in de havenstad. Kijk voor tickets en informatie op iffr.com. Het programma is bekendgemaakt, de kaartverkoop gaat op 20 januari van start. Op 18 januari wordt het complete blokkenschema per dag gepubliceerd. Ook dit jaar zijn er... » meer lezen
Mariana Enríquez (1973) publiceerde twee romans en twee verhalenbundels. Haar werk wordt omschreven als literaire horror: ze vermengde in haar roman Ons deel van de nacht – met verschillende prijzen bekroond – horror met de recente gewelddadige geschiedenis van Argentinië. Dit jaar verscheen de Nederlandse vertaling van haar verhalenbundel De gevaren van roken in bed. ‘Realisme voelt vaak te beperkt om de realiteit van opgroeien in Latijns-Amerika mee te beschrijven.’ Direct na het interview heeft de Argentijnse Mariana Enríquez, in Nederland op uitnodiging van het Crossing Border festival in... » meer lezen
Hoe dit verhaal afloopt, weten we al: tijdens het presidentschap van Jair Bolsonaro zijn landinvasies op inheems grondgebied in Brazilië meer dan verdubbeld. Ontbossing van het Amazonewoud is gestegen tot het hoogste niveau in vijftien jaar. Geweld tegen sociale leiders is de afgelopen jaren toegenomen. We lezen het geregeld, de onheilspellende feiten. Maar wat ze precies betekenen voor de betrokkenen, daarvan hebben veel mensen geen duidelijk beeld. De documentaire The Territory, een productie van National Geographic, verbeeldt de strijd van de inheemse Uru-eu-wau-wau-bevolking tegen de oprukkende ontbossing die hen van... » meer lezen
Vier Braziliaanse journalisten reconstrueren hoe een anti-corruptieonderzoek door een openbaar klager en een rechter werd misbruikt als politiek instrument om links uit te schakelen. De documentaire ‘Amigo Secreto’ laat – aan de vooravond van nieuwe verkiezingen in Brazilië – zien hoe de rechtspraak werd ingezet om de extreemrechtse president Jair Bolsonaro in het zadel te helpen. Het lijkt allemaal te draaien om een amateuristisch ogende Powerpointpresentatie van de Braziliaanse openbaar aanklager. Voor een grote afbeelding van een complex schema vol pijlen, cirkels en namen, met in het midden prominent de... » meer lezen
In deel 2 van Landcruising Adventure nemen Karin-Marijke Vis en Coen Wubbels de lezer mee op een reis van 75.000 kilometers met 40 grensovergangen door Patagonië, over de Andes en in Brazilië. De reis Karin-Marijke en Coen zijn drie jaar onderweg naar Zuidoost-Azië wanneer ze besluiten niet naar Nederland terug te keren, maar hun nomadisch bestaan voor te zetten. Buenos Aires is de start van hun nieuwe avontuur met als plan om met hun verroeste Land Cruiser naar Alaska te rijden, maar dat einddoel zullen ze niet bereiken. ... » meer lezen
Het Movies that Matter Festival vindt plaats van vrijdag 8 t/m zaterdag 16 april in Den Haag (Pathé Buitenhof, Filmhuis Den Haag en Concordia Theater), op satellietlocaties door het land én online. Het festival presenteert meer dan tachtig bijzondere speelfilms, spraakmakende documentaires en shorts, met een uitgebreid verdiepingsprogramma. Nadat het festival in 2020 werd geannuleerd en in 2021 noodgedwongen alleen online was, is Movies that Matter bijzonder blij je weer te kunnen verwelkomen in de bioscoop. Een greep uit de Latijns-Amerikaanse films op het programma: La Civil Teodora Ana Mihai Als... » meer lezen
Het International Queer & Migrant Festival, opgericht in 2015, is een filmfestival en platform voor wereldwijde queer kunst en cultuur in relatie tot migratie-onderwerpen. IQMF draagt met haar programmering bij aan een diverse en inclusieve samenleving. De zevende editie van het IQMF festival vindt plaats van 30 maart t/m 4 april 2022 in LAB111 en Supernova Cinema in Amsterdam. Het festival is verplaatst vanwege de lockdown in december en vindt dit jaar plaats met een bescheiden selectie queer films uit ruim tien verschillende landen. De volledige selectie omvat speelfilms, documentaires... » meer lezen
Een Colombiaanse visser gaat in een kano op zoek naar zijn twee zonen, die door paramilitairen in de rivier zijn gedumpt. Het ingetogen Colombiaanse drama Tantas almas (‘zoveel zielen’) verbeeldt een land en een bevolking die nog altijd leven met de nasleep van jarenlang geweld. Het is 2002. Langs de oevers van de Colombiaanse Magdalenarivier keert visser José (Arley De Jesús Carvallido Lobo) terug naar huis na een lange nacht op zijn kano. Daar treft hij niet zijn drie kinderen aan zoals verwacht, maar alleen zijn dochter – in tranen. Haar... » meer lezen
Dat een verre nakomeling van Christoffel Columbus in de Volkskrant beweert dat Spanje de Nieuwe Wereld beschaving heeft gebracht, zal niet verbazen. Het is een wijdverbreid narratief in Spanje, maar ook in Latijns-Amerika. Of het recht doet aan de geschiedenis is echter zeer de vraag. Felipe Colón de Carvajal vergeet voor het gemak bijvoorbeeld dat Mexico, Peru en Bolivia de levensaders waren voor de Spaanse Habsburgers. Met het goud en zilver van de Azteken en Inca’s kon Spanje de huurlingenlegers betalen die het wereldrijk eeuwenlang in stand hielden. Hoogstaande precolumbiaanse... » meer lezen
Het International Film Festival Rotterdam beleeft van 26 januari tot en met 6 februari 2022 haar 51e – online – editie. Het programma staat online, de kaartverkoop is gestart. Ook dit jaar zijn er weer verschillende parels uit en over Latijns-Amerika te zien. Een overzicht. Clara Sola – Nathalie Álvarez, 2021, Costa Rica, Zweden, België, 106 min Clara leeft in haar eigen wereld, waar de planten en dieren haar innigste vrienden zijn. Vanwege haar fysieke en geestelijke beperkingen houdt haar moeder haar doen en laten in een stevige greep. Een nieuwe... » meer lezen
Voor een buitenstaander lijkt Brazilië een smeltkroes van culturen. Maar klopt dat? Leven de bevolkingsgroepen mét of juist naast elkaar? En hoe gaan ze om met hun geschiedenis? Schrijfster Mary-Ann Sandifort, die samen met haar man in Brazilië woont, ging in de staat Espírito Santo op zoek naar deze culturen of wat er van over is. In september verscheen bij uitgeverij Noordboek het boek Smeltkroes Brazilië van Mary-Ann Sandifort (1962). Het vertelt de ervaringen van Sandifort bij verschillende bevolkingsgroepen in de centrale Braziliaanse staat Espírito Santo. Ze spreekt met inheemse Brazilianen,... » meer lezen
Hoeveel onrecht en ongelijkheid rechtvaardigt een gewapende strijd van het volk? Halverwege het omvangrijke boek De Pizarro’s van Robert-Jan Friele (1978) staat een zin die de kern van zijn verhaal mooi vat. De setting is Colombia, het jaar 1983. De zin luidt: ‘Het is een beslissing die met de wijsheid van achteraf moeilijk te rechtvaardigen lijkt, maar op dat moment won […] het rotsvaste geloof in de wapens het van het verstand.’ Friele heeft net omschreven hoe de Colombiaanse guerrillabeweging M-19 besloten heeft om, kort na een staakt-het-vuren met de... » meer lezen
‘Lang leve het gewapend verzet!’ De leus staat op een muur gekalkt. Het is een van de vele archiefbeelden waarmee de Peruaanse film Canción sin Nombre opent: foto’s van krantenkoppen over stijgende inflatie, torenhoge werkloosheid, stroomuitval en ongelijkheid, afgewisseld met marxistische leuzen op prostestborden of muren. We blijven in het zwart-wit van de archiefbeelden, deels om in de sfeer van die tijd te blijven, deels om het beklemmende leven van de hoofdpersonen te symboliseren, zo heeft regisseur Melina León het zelf uitgelegd. En beklemmend is het, deze filmervaring: de gekaderde, kale... » meer lezen