Latijns-Amerika magazine.

Film en Televisie

Jayro Bustamante: “Samen leren, tijd nemen voor het creatieproces en respect tonen voor elkaar. Het filmen werd zo een familiaal werk.”

13-10-2015 door Lisa Couderé

“I’m happy to be here!” En wij samen met de jonge Guatemalteekse regisseur Jayro Bustamante. De vertoning van zijn film ‘Ixcanul’ op het World Cinema Amsterdam in Rialto is al enkele dagen helemaal uitverkocht. Aan de kassa wandelen geïnteresseerden teleurgesteld weer weg. De openingsfilm van het jaarlijkse festival heeft dan ook al een heel lijstje festivalprijzen op zijn naam staan, waaronder de prestigieuze Alfred Bauer Prijs van het Filmfestival van Berlijn. De filmposter laat niet los: de blik van hoofdpersonage Maria, hoewel neergeslagen, lokt het publiek de cinemazaal binnen. ‘Ixcanul’ is het verhaal van een... » meer lezen

Oprecht sociaal activisme van een Argentijnse Paus en een Noord-Amerikaans-Mexicaans meisje

01-10-2015 door Lisa Couderé

Paus Franciscus doet menige harten sneller slaan. Zo ook afgelopen week bij migrantenorganisaties tijdens zijn bezoek aan de Verenigde Staten. Te midden van een moeilijk en gepolariseerd debat rond migratie in Europa en de VS bracht zijn bezoek een mooi verhaal voort, dat het migratieplaatje in menselijk perspectief plaatst. Terwijl in Europa Hongaars minister-president Victor Orban en in de VS republikeins presidentskandidaat Donald Trump muren opwerpen, pleit Paus Franciscus om de gemarginaliseerden te “ontmoeten”. Ja je moet het hem nageven: De Argentijnse Paus zet alles op alles om van de... » meer lezen

Empowerment, sociale ongelijkheid en domesticas in Que horas ela volta?

11-09-2015 door Stefanie Klaassen

In de film Que horas ela volta?, die tijdens World Cinema Amsterdam draaide, en vanaf 10 september in de Nederlandse bioscopen draait, zien we thema’s die in het hedendaagse Brazilië spelen. Stefanie Klaassen sprak regisseuse Anna Muylaert over au-pairs (‘domesticas’), cultuur, sociale ongelijkheid en empowerment. De prijswinnende film gaat over het leven van een au-pair in een welgesteld Braziliaans huishouden. De film beschrijft de hedendaagse machtsverhoudingen tussen mensen uit verschillende klassen en seksen en hun worstelingen.  Het bloed kruipt … Val, een arme au-pair die al jaren in het huis... » meer lezen

“Uno nunca deja de crecer y cada día es como ir enfrentando a tu propia realidad” – interview met / entrevista con Maryulis Alfonso Yero

09-09-2015 door Carmen Laura Gimenez Solar

In het kader van World Cinema Amsterdam interviewde conSentido de Cubaanse filmmaakster Maryulis Alfonso Yero. Tijdens WCA werden drie korte films van haar vertoond.  We bespreken met Maryulis haar werk, maar ook haar ervaringen als filmmaker in Cuba. Voor niet-Spaanstalige-lezers hieronder een Nederlandse samenvatting van het interview. De korte films van Alfonso gaan allen over vrouwen in situaties van een opgelegd of zelfgekozen gebrek aan vrijheid en hun omgang daarmee. De vraag of dit herhaaldelijke en op verschillende manieren afgebeelde gebrek aan vrijheid een vertaling is van hoe men vrijheid... » meer lezen

“Wat nooit echt begint, kan ook niet afgesloten worden” – interview met Carlos Quintela

09-09-2015 door Ruby Sanders

De nieuwe film van Carlos Machado Quintela, La obra  del siglo, opende op het afgelopen World Cinema Amsterdam het programma ‘Cine Caribe’. conSentido sprak de zachtmoedige regisseur in Amsterdam op zondagmiddag, de dag na het openingsfeest met Cubaans thema. Een kater heeft Quintela niet, zo verzekert hij; laat was het wel geworden maar gelukkig sliep hij in een hotel 100 meter van Rialto. De jonge regisseur Carlos M. Quintela (1984) is dit jaar jurylid op het filmfestival World Cinema Amsterdam, waar zijn nieuwste film La obra del siglo ook te zien... » meer lezen

Narcos: nieuwe Netflix-serie over gangsters, drugs en de jaren tachtig

28-08-2015 door Ruby Sanders

Vanaf vrijdag 28 augustus is voor alle Netflixgebruikers het eerste seizoen van de nieuwe serie Narcos te zien; over de opkomst en ondergang van Pablo Escobar en de mannen van politie en justitie die in de jaren tachtig en negentig een bloederige oorlog tegen hem uitvochten. Al in de eerste twee afleveringen van Narcos gebeurt er meer onwaarschijnlijks dan een scriptschrijver ooit zou durven verzinnen. De eerste bolletjesslikkers, grootschalige omkoping van ambtenaren, vliegtuigen vol cocaïne en letterlijk huizen vol bankbiljetten. Leden van de guerrilla die het originele zwaard van bevrijder Simon... » meer lezen

Sombra di Koló: Curaçao praat eindelijk over raciale ongelijkheid

27-08-2015 door Anna Ensing

“Op Curaçao ben ik een wit meisje, in Amerika ben ik zwart, in Nederland een onbestemde allochtoon.” Antropologe Angela Roe heeft een Curaçaose moeder en een Nederlandse vader. Haar documentaire Sombra di Koló gaat over haar onderzoek naar huidskleur en ras op Curaçao. Kleur doet er nog steeds toe op Curaçao, concludeert ze, maar mensen praten er heel moeizaam over. Op maandag 17 augustus draaide de Nederlandse première van Sombra di Koló op het World Cinema Festival in Amsterdam. Regisseuse en onderzoekster Angela Roe vertelt samen met coproducent Selwyn de... » meer lezen

Refugiado: bloedstollende Argentijnse thriller met actueel thema

20-08-2015 door Ruby Sanders

Refugiado is vanaf 17 september te zien in de Nederlandse en Belgische bioscopen.   Het Argentijnse Refugiado (de vierde speelfilm van Diego Lerman) vertelt het verhaal van Laura en haar zoontje Matías, die op de vlucht slaan voor hun gewelddadige vriend en vader. De film, een subtiele maar huiveringwekkende thriller die nog lang nadreunt, belicht een onderwerp dat helaas maar al te actueel is. In Argentinië werden volgens de statistieken in 2014 ruim 250 gevallen van femicidio (moord op vrouwen) gemeld. Van overig geweld tegen vrouwen liggen de aantallen nog... » meer lezen

El Incendio: wat als liefde beklemmend wordt?

17-08-2015 door Carmen Laura Gimenez Solar

De Argentijnse film El incendio (The Fire, 2015) van regisseur Juan Schnitman, is het 24-uur durende verhaal van een liefde die constant tussen het gepassioneerde en het destructieve balanceert. Lucía en Marcelo zijn dertig en wonen samen in Buenos Aires. Ze hebben geld gespaard en willen daarmee een huis kopen. Geheel volgens Argentijnse traditie (als gevolg van de financiële crises van het land) moet het huis contant worden betaald, waarvoor ze honderdduizend dollar uit de bank halen. Maar dan stelt de verkoper de contracttekening en transactie uit naar de volgende dag. Het stel... » meer lezen

Jauja: surrealistische zoektocht in 19e-eeuws Patagonië

12-08-2015 door Carmen Laura Gimenez Solar

De Argentijns-Deense film Jauja (2014), van de Argentijnse regisseur Lisandro Alonso, is een verhaal over een bijzondere liefde tussen vader en dochter en een wanhopige zoektocht in de desolate landschappen van Argentijns Patagonië. Jauja draait op vrijdag 21 augustus in Rialto, in het kader van World Cinema Amsterdam.  In 1882 is Argentinië bezig met de verovering van het woestijngebied van Patagonië en daarmee gepaard het uitroeien van de inheemse bevolking aldaar. Argentinië wil de regio veroveren op de Cabezas de coco (‘kokoshoofden’), zoals de inheemse bevolking genoemd wordt, denigrerend verwijzend naar... » meer lezen

Conducta: sprankje hoop bij moegestreden Cubanen

12-08-2015 door Ruby Sanders

Conducta is op 21 augustus te zien in Rotterdam, in het kader van Festival Latino Americano Rotterdam.   Dat Cubanen dol zijn en trots op hun nationale cinema, is bekend. En dat ze in hun aanhoudende isolement vooral nationale filmproducties kunnen zien ook; in het verleden bekende parels zoals Memorias del Subdesarrollo en Fresa y Chocolate (van Tomás  Gutiérrez Alea), Viva Cuba (Juan Carlos Cremata), en Guantanamera (Juan Carlos Tabío). Tijdens en na de revolutie werd de filmindustrie volop gesteund en filmmakers hadden relatieve vrijheid in hun uitingen. Daarom kon er... » meer lezen

Eisenstein in Guanajuato: Duizelingwekkend Mexico in de jaren 30

18-06-2015 door Ruby Sanders

De in Amsterdam woonachtige Britse regisseur Peter Greenaway staat er om bekend weinig interesse te hebben in een door het narratief geleide film, net zo min als in realistische gebeurtenissen of waarheidsgetrouwe beelden. Hem gaat het – net zoals de door hem zo bewonderde Russische regisseur Sergej Eisentein – om de eindeloze mogelijkheden die film biedt; montage, cameravoering, muziek, beeldbewerking: alles mag bombastisch en dramatisch, en dat is dan ook wat de internationale coproductie ‘Eisenstein in Guanajuato’ is geworden. Het verhaal (want dat is er wel degelijk) dat verteld wordt... » meer lezen

O menino e o mundo: opgroeien in wonderlijke Braziliaanse animatiewereld

12-02-2015 door Ruby Sanders

‘O menino e o mundo’ is vanaf 12 februari te zien in Amsterdam (Melkweg, Lab111 en Eye), Utrecht (’t Hoogt), Den Haag (Haags Filmhuis), Nijmegen (LUX) en Den Bosch (De Verkadefabriek). De volwassen animatiefilm is aan een opmars bezig en steeds meer geaccepteerd als een volwaardig filmgenre of festivalonderdeel. Vaak, zoals in het Braziliaanse ‘O menino e o mundo’ (‘De jongen en de wereld’), hebben deze films een kind als belangrijkste personage, maar is de wereld eromheen juist bijzonder volwassen, net als de existentiële thematiek die op jong en oud indruk zal maken. Zo ook in de... » meer lezen

Dos Disparos: zwarte humor en onbesproken emoties in ouderwets Argentinië

25-01-2015 door Ruby Sanders

Recensie dos Disparos

In het Argentijnse Dos disparos (‘Two Shots Fired’) van regisseur Martín Rejtman vindt de 17-jarige Mariano thuis een pistool. In een gedachteloze impuls schiet hij twee keer op zichzelf, één keer in zijn hoofd en één keer in zijn buik. Hij overleeft het. ’Dos disparos’ laat zien hoe de familieverhoudingen en vriendschapsrelaties na het incident op scherp komen te staan.  Bij bovenstaande plotomschrijving zou je stevig melodrama verwachten, emotionele familieontwikkelingen of diepgaande psychologische karakterstudie, maar wie de moderne Argentijnse cinema een beetje kent, en regisseur Rejtman in het bijzonder, weet wel... » meer lezen

At 60 km/h(2014): Uruguayaanse mannen veroveren de wereld

24-11-2014 door Ruby Sanders

At 60 Kh/h draait op het IDFA en is nog te zien op 25 en 28 november. Sommige projecten of gebeurtenissen zijn zo bijzonder dat een documentaire daarover bijna niet slecht kan uitpakken. Maar wat nog wel eens vergeten wordt is dat het maken van een film meer is dan slechts het vertellen van een goed verhaal. De makers van At 60 Km/h (voor een deel de hoofdpersonen uit het verhaal zelf) hebben een fantastisch en uiterst sympathiek verhaal te vertellen, maar iets te weinig gedaan om van dit verhaal ook... » meer lezen