Latijns-Amerika magazine.

Film en Televisie

El botón de nácar: verborgen geschiedenis in het water van Chili

11-01-2016 door Ruby Sanders

In het kader van de release van El botón de nácar, organiseert conSentido samen met Cinéart een mooie winactie met als prijs het bijzondere boek Jemmy Button van Alix Barzelay en illustrator Valerio Vidali. Dit prachtig geïllustreerde prentenboek vertelt het verhaal van Jemmy Button, dat ook in de documentaire naar voren komt. Wil je kans maken op een van de twee prentenboeken? Beantwoord dan de volgende vraag: Wat betekent de titel van de film ‘El botón de nácar’ en wat heeft dat met het verhaal van Jemmy Button te maken? Stuur je antwoord naar... » meer lezen

Amor met een snor: op zoek naar liefde in Latijns-Amerika

18-12-2015 door Carmen Laura Gimenez Solar

In de vijfdelige VPRO-serie Amor met een snor gaat Stef Biemans, zelf Nederlands en getrouwd met een Nicaraguaanse schone en woonachtig in Nicaragua, op zoek naar liefdesverhalen uit Latijns-Amerika. Amor met een snor bestaat uit vijf afleveringen waarin naar de betekenis van liefde in vijf verschillende Latijns-Amerikaanse landen (Nicaragua, Bolivia, Colombia, Mexico en Brazilië) wordt gezocht. Stef Biemans begint bij zijn eigen verhaal en vertelt hoe hij tien jaar geleden als nuchtere Nederlandse jongen uit een atheïstisch en feministisch nest stapelverliefd werd op de katholieke en super traditionele Audrey, nu zijn... » meer lezen

El Club: geen licht aan het einde van de tunnel in Chili

24-11-2015 door Ruby Sanders

Zoals wereldwijd wandaden van afgezanten van de katholieke kerk van onder het tapijt tevoorschijn komen, kampt ook Chili met deze spoken uit het verleden. Extra schrijnend in het Zuid-Amerikaanse land is het feit dat veel priesters van toen onder de militaire dictatuur hun gang mochten gaan en zelfs werden ingezet als tussenpersoon voor vuile klussen van het regime. Gedwongen adoptie, algehele corruptie en machtsmisbruik zijn misdaden die de katholieke kerk in nauwe samenwerking met de dictatuur in de jaren zeventig en tachtig beging. En net zoals zovele schuldigen uit die... » meer lezen

Jayro Bustamante: “Samen leren, tijd nemen voor het creatieproces en respect tonen voor elkaar. Het filmen werd zo een familiaal werk.”

13-10-2015 door Lisa Couderé

“I’m happy to be here!” En wij samen met de jonge Guatemalteekse regisseur Jayro Bustamante. De vertoning van zijn film ‘Ixcanul’ op het World Cinema Amsterdam in Rialto is al enkele dagen helemaal uitverkocht. Aan de kassa wandelen geïnteresseerden teleurgesteld weer weg. De openingsfilm van het jaarlijkse festival heeft dan ook al een heel lijstje festivalprijzen op zijn naam staan, waaronder de prestigieuze Alfred Bauer Prijs van het Filmfestival van Berlijn. De filmposter laat niet los: de blik van hoofdpersonage Maria, hoewel neergeslagen, lokt het publiek de cinemazaal binnen. ‘Ixcanul’ is het verhaal van een... » meer lezen

Oprecht sociaal activisme van een Argentijnse Paus en een Noord-Amerikaans-Mexicaans meisje

01-10-2015 door Lisa Couderé

Paus Franciscus doet menige harten sneller slaan. Zo ook afgelopen week bij migrantenorganisaties tijdens zijn bezoek aan de Verenigde Staten. Te midden van een moeilijk en gepolariseerd debat rond migratie in Europa en de VS bracht zijn bezoek een mooi verhaal voort, dat het migratieplaatje in menselijk perspectief plaatst. Terwijl in Europa Hongaars minister-president Victor Orban en in de VS republikeins presidentskandidaat Donald Trump muren opwerpen, pleit Paus Franciscus om de gemarginaliseerden te “ontmoeten”. Ja je moet het hem nageven: De Argentijnse Paus zet alles op alles om van de... » meer lezen

Empowerment, sociale ongelijkheid en domesticas in Que horas ela volta?

11-09-2015 door Stefanie Klaassen

In de film Que horas ela volta?, die tijdens World Cinema Amsterdam draaide, en vanaf 10 september in de Nederlandse bioscopen draait, zien we thema’s die in het hedendaagse Brazilië spelen. Stefanie Klaassen sprak regisseuse Anna Muylaert over au-pairs (‘domesticas’), cultuur, sociale ongelijkheid en empowerment. De prijswinnende film gaat over het leven van een au-pair in een welgesteld Braziliaans huishouden. De film beschrijft de hedendaagse machtsverhoudingen tussen mensen uit verschillende klassen en seksen en hun worstelingen.  Het bloed kruipt … Val, een arme au-pair die al jaren in het huis... » meer lezen

“Uno nunca deja de crecer y cada día es como ir enfrentando a tu propia realidad” – interview met / entrevista con Maryulis Alfonso Yero

09-09-2015 door Carmen Laura Gimenez Solar

In het kader van World Cinema Amsterdam interviewde conSentido de Cubaanse filmmaakster Maryulis Alfonso Yero. Tijdens WCA werden drie korte films van haar vertoond.  We bespreken met Maryulis haar werk, maar ook haar ervaringen als filmmaker in Cuba. Voor niet-Spaanstalige-lezers hieronder een Nederlandse samenvatting van het interview. De korte films van Alfonso gaan allen over vrouwen in situaties van een opgelegd of zelfgekozen gebrek aan vrijheid en hun omgang daarmee. De vraag of dit herhaaldelijke en op verschillende manieren afgebeelde gebrek aan vrijheid een vertaling is van hoe men vrijheid... » meer lezen

“Wat nooit echt begint, kan ook niet afgesloten worden” – interview met Carlos Quintela

09-09-2015 door Ruby Sanders

De nieuwe film van Carlos Machado Quintela, La obra  del siglo, opende op het afgelopen World Cinema Amsterdam het programma ‘Cine Caribe’. conSentido sprak de zachtmoedige regisseur in Amsterdam op zondagmiddag, de dag na het openingsfeest met Cubaans thema. Een kater heeft Quintela niet, zo verzekert hij; laat was het wel geworden maar gelukkig sliep hij in een hotel 100 meter van Rialto. De jonge regisseur Carlos M. Quintela (1984) is dit jaar jurylid op het filmfestival World Cinema Amsterdam, waar zijn nieuwste film La obra del siglo ook te zien... » meer lezen

Narcos: nieuwe Netflix-serie over gangsters, drugs en de jaren tachtig

28-08-2015 door Ruby Sanders

Vanaf vrijdag 28 augustus is voor alle Netflixgebruikers het eerste seizoen van de nieuwe serie Narcos te zien; over de opkomst en ondergang van Pablo Escobar en de mannen van politie en justitie die in de jaren tachtig en negentig een bloederige oorlog tegen hem uitvochten. Al in de eerste twee afleveringen van Narcos gebeurt er meer onwaarschijnlijks dan een scriptschrijver ooit zou durven verzinnen. De eerste bolletjesslikkers, grootschalige omkoping van ambtenaren, vliegtuigen vol cocaïne en letterlijk huizen vol bankbiljetten. Leden van de guerrilla die het originele zwaard van bevrijder Simon... » meer lezen

Sombra di Koló: Curaçao praat eindelijk over raciale ongelijkheid

27-08-2015 door Anna Ensing

“Op Curaçao ben ik een wit meisje, in Amerika ben ik zwart, in Nederland een onbestemde allochtoon.” Antropologe Angela Roe heeft een Curaçaose moeder en een Nederlandse vader. Haar documentaire Sombra di Koló gaat over haar onderzoek naar huidskleur en ras op Curaçao. Kleur doet er nog steeds toe op Curaçao, concludeert ze, maar mensen praten er heel moeizaam over. Op maandag 17 augustus draaide de Nederlandse première van Sombra di Koló op het World Cinema Festival in Amsterdam. Regisseuse en onderzoekster Angela Roe vertelt samen met coproducent Selwyn de... » meer lezen

Refugiado: bloedstollende Argentijnse thriller met actueel thema

20-08-2015 door Ruby Sanders

Refugiado is vanaf 17 september te zien in de Nederlandse en Belgische bioscopen.   Het Argentijnse Refugiado (de vierde speelfilm van Diego Lerman) vertelt het verhaal van Laura en haar zoontje Matías, die op de vlucht slaan voor hun gewelddadige vriend en vader. De film, een subtiele maar huiveringwekkende thriller die nog lang nadreunt, belicht een onderwerp dat helaas maar al te actueel is. In Argentinië werden volgens de statistieken in 2014 ruim 250 gevallen van femicidio (moord op vrouwen) gemeld. Van overig geweld tegen vrouwen liggen de aantallen nog... » meer lezen

El Incendio: wat als liefde beklemmend wordt?

17-08-2015 door Carmen Laura Gimenez Solar

De Argentijnse film El incendio (The Fire, 2015) van regisseur Juan Schnitman, is het 24-uur durende verhaal van een liefde die constant tussen het gepassioneerde en het destructieve balanceert. Lucía en Marcelo zijn dertig en wonen samen in Buenos Aires. Ze hebben geld gespaard en willen daarmee een huis kopen. Geheel volgens Argentijnse traditie (als gevolg van de financiële crises van het land) moet het huis contant worden betaald, waarvoor ze honderdduizend dollar uit de bank halen. Maar dan stelt de verkoper de contracttekening en transactie uit naar de volgende dag. Het stel... » meer lezen

Jauja: surrealistische zoektocht in 19e-eeuws Patagonië

12-08-2015 door Carmen Laura Gimenez Solar

De Argentijns-Deense film Jauja (2014), van de Argentijnse regisseur Lisandro Alonso, is een verhaal over een bijzondere liefde tussen vader en dochter en een wanhopige zoektocht in de desolate landschappen van Argentijns Patagonië. Jauja draait op vrijdag 21 augustus in Rialto, in het kader van World Cinema Amsterdam.  In 1882 is Argentinië bezig met de verovering van het woestijngebied van Patagonië en daarmee gepaard het uitroeien van de inheemse bevolking aldaar. Argentinië wil de regio veroveren op de Cabezas de coco (‘kokoshoofden’), zoals de inheemse bevolking genoemd wordt, denigrerend verwijzend naar... » meer lezen

Conducta: sprankje hoop bij moegestreden Cubanen

12-08-2015 door Ruby Sanders

Conducta is op 21 augustus te zien in Rotterdam, in het kader van Festival Latino Americano Rotterdam.   Dat Cubanen dol zijn en trots op hun nationale cinema, is bekend. En dat ze in hun aanhoudende isolement vooral nationale filmproducties kunnen zien ook; in het verleden bekende parels zoals Memorias del Subdesarrollo en Fresa y Chocolate (van Tomás  Gutiérrez Alea), Viva Cuba (Juan Carlos Cremata), en Guantanamera (Juan Carlos Tabío). Tijdens en na de revolutie werd de filmindustrie volop gesteund en filmmakers hadden relatieve vrijheid in hun uitingen. Daarom kon er... » meer lezen