Latijns-Amerika magazine.

Film en Televisie

Op de grens tussen angst en aanbidding: ‘Narco Cultura’ op het IDFA 2013

18-11-2013 door Eline Bongertman

Deze week gaat het IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam) weer van start. In de 103 minuten durende documentaire Narco Cultura (2013, VS / Israël, Shaul Schwartz) wordt op ingrijpende wijze getoond hoe aan de ene kant van de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico de zogenaamde narcocultuur wordt verheerlijkt, terwijl aan de andere kant van de grens mensen elke dag voor hun leven vrezen. Leven met de dood in Ciudad Juárez De Mexicaanse stad Ciudad Juárez, vaak genoemd als een van de gevaarlijkste steden ter wereld, wordt  al... » meer lezen

Interview met Andrés Lübbert: ‘Onze films vertellen het verhaal van de Latijns-Amerikaanse bevolking’

06-11-2013 door Anneleen Ophoff

Vanaf 6 november kleedt het Latijns-Amerikaanse Filmfestival van Vlaanderen filmzalen in Brussel, Leuven en Antwerpen in een Zuid-Amerikaans jasje. Organisator Andrés Lübbert sprak met conSentido over de donkere wolken boven de filmindustrie en de unieke brug tussen Vlaanderen en Latijns-Amerika. De vijfde editie van het Latijns-Amerikaans Film Festival van Vlaanderen opent met de Chileense film ‘Las cosas como son’, De dingen zoals ze zijn. Wat is de stand van zaken in de Latijns-Amerikaanse filmindustrie? In veel Zuid-Amerikaanse landen is er nog geen sprake van een nationale filmindustrie. Mexico, Argentinië en... » meer lezen

The ambiguity of the word “freedom”: interview with director Diego Mondaca

02-11-2013 door Carmen Laura Gimenez Solar

We know little about life behind bars, what we know is often based on prejudice and indifference. We don’t want to know. Prisoners are not here, they simply don’t exist. In his documentaries La Chirola (2008) and Ciudadela (2011) Bolivian director Diego Mondaca confronts us with our ignorance. The similarities between the lives of “insiders” and “outsiders” suggest that “freedom” is not something we can split in two: being free and being imprisoned. “Freedom” is more dynamic, fickle and perhaps even unattainable.We are all people with a life and a... » meer lezen

Documentar, La Lucha

16-09-2013 door Andrea Anahí Aguilar

“¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se define un territorio? ¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se llama a una cosa? ¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se reparte el pan? ¿Se puede, acaso, pronunciar un cuerpo, como la finitud del punto El cuerpo no responde al orden de las convenciones, ni al de las cosas. Se pronuncia en verbo, y se llama… Luchar.” An Anahí Aguilar. Voz en off apertura del Documental Clandestinas. 33’. 2013.  Realización integral: OjOta con Media. Argentina   Cuando la necesidad de contar y la... » meer lezen

Interview met Carlos Quintela (regisseur La Piscina): “Er zijn een heleboel Estebans op Cuba”

13-08-2013 door Ruby Sanders

De jonge Cubaanse regisseur Carlos Machado Quintela is in Amsterdam om in het kader van World Cinema Amsterdam zijn speelfilmdebuut La Piscina te promoten. conSentido sprak de cineast in een bewolkt Amsterdam. Er wordt wel gezegd dat jonge Cubaanse filmmakers in zekere zin een last op de schouders dragen van hun ‘grote’ voorgangers, die de Cubaanse cinema in de jaren zestig tot en met negentig allure wisten te geven. Beroemde regisseurs als Hernando Solás, Tomás Gutierrez Alea en Juan Carlos Tabío hadden wereldwijd succes met hun aantrekkelijke, sociaal geëngageerde maar ook... » meer lezen

Aquí y allá (Antonio Méndez Esparza, 2012): hier, daar en nergens in Zuid-Mexico

08-08-2013 door Ruby Sanders

De Midden-Amerikaanse immigrant in de hoop op een beter bestaan in het veelbelovende Noorden kennen we inmiddels uit verschillende films, met vele gezichten. Bij de jonge vader Pedro uit het Mexicaanse Aquí y allá (‘Hier en daar’) ligt de focus net anders: hij is een terugkerende emigrant die net als velen met hem zijn geluk probeerde te beproeven boven de grens in de hoop met een volle portemonnee terug te keren naar Mexico. De film begint als hij na een paar jaar thuiskomt bij vrouw en twee dochters, die laatste... » meer lezen

Después de Lucia: onmacht en onrecht in Mexico

30-05-2013 door Carmen Laura Gimenez Solar, Ruby Sanders

De Mexicaanse film Después de Lucia is een confronterend drama over pesterij op een middelbare school dat nog lang nadreunt. Regisseur Michel Franco laat in zijn derde speelfilm geen enkel lichtpuntje aan het einde van de tunnel schijnen. Pesten heeft in deze huiveringwekkende gitzwarte film verregaande consequenties voor personages en kijkers.   Net als in andere verhalen over pesten gaat Después de Lucía over een jong, mooi maar stil meisje, een nieuweling op school die de fout begaat zichzelf in een kwetsbare positie te zetten ten opzichte van haar klasgenoten.... » meer lezen

Doméstica: de vanzelfsprekendheid van de Braziliaanse dienstmeid

22-05-2013 door Carmen Laura Gimenez Solar

Op het LAFF 2013 was de al eerder op het IDFA vertoonde Braziliaanse documentaire Doméstica (Brazilië, 2012) van Gabriel Mascaro te zien, over het fenomeen van de Braziliaanse huishoudelijke hulp. In de documentaire tonen zeven tieners uit verschillende lagen van de Braziliaanse samenleving een portret van hun huishoudelijke hulp, en haar plek in hun huis en hart. Dit doen ze onder begeleiding van regisseur Mascaro, aan de hand van vragen en beeldmateriaal. Zeven verhalen krijgt de kijker te zien. Zeven huishoudelijk werkers (zes vrouwen en één man) – in interactie met de gezinnen waar ze werken en... » meer lezen

El muerto y ser feliz: zwartkijken op Argentijns verleden

21-05-2013 door Ruby Sanders

Zoals te lezen in één van onze verslagen van het Latin American Film Festival van mei 2013, hebben oudere personages de afgelopen jaren hun intrede gedaan in de Latijns-Amerikaanse cinema. Waar hiervóór adolescenten met hun vraagstukken de Latijns-Amerikaanse films domineerden, nemen de laatste tijd opvallend veel 50-plussers het roer over. Zoals we ook al hebben kunnen lezen, nemen de ouderen de kijker onherroepelijk mee terug naar het verleden. Zo’n recente film is de Argentijnse road-movie El muerto y ser feliz (Javier Rebollo, 2012), waarin het gaat om achteromkijken en het... » meer lezen

Festival de Cine Latinoamericano de Flandes (5ta edición del 22 de noviembre al 1 de diciembre 2013)

20-05-2013 door Andres Lübbert

Para celebrar su 5ta edición mostraremos una selección de películas de las ultimas ediciones, las cuales se mostraran de forma itinerante en distintas ciudades de Bélgica en los últimos 3 meses del año 2013. 5 años de festival Es difícil para nosotros poder definer el cuando o el cómo de la fundación de este festival. A decir verdad fueron una serie de factores que se fueron combinando para dar vida a “El festival de Cine Latinoamericano de Flandes”. Alguien alguna vez nos dijo que era el resultado obvio cuando se... » meer lezen

Cinebelgicano, onverbloemd en hoopvol verhalen weven

20-05-2013

Een Cubaanse kunstenaar zonder papieren op zoek naar zichzelf in Europa; voetbal als maatschappelijke participatie in Mendoza, Argentinië; een Chileense migrant die na tien jaar België terugkeert naar zijn inheemse Mapucheroots; een Argentijnse immigrant tussen Antwerpen en Buenos Aires op zoek naar de oorsprong van de murga; drie kunstenaars in Mendoza en hoe kunst verandering teweegbrengt in een gestigmatiseerde buurt; met singer-songwriter Ricardo Gonzalez door Europa en een Cubaans-Belgische muziekgroep op professionele weg. conSentido presenteert Cinebelgicano, een productiehuis dat lange en korte documentaires produceert op initiatief van regisseur Andrés Lübbert. Andere medewerkers... » meer lezen

Tiempos menos modernos (Simón Franco, 2011): niet zo modern Argentinië

20-05-2013 door Ruby Sanders

De Engelse titel van Tiempos menos modernos (Simón Franco, 2011) luidt Not so Modern Times, een verwijzing naar Modern Times, de klassieker van Charlie Chaplin uit 1936, waarin de industrialisatie en anonimiteit van het moderne leven op satirische wijze wordt bekritiseerd. Het leven van hoofdpersoon Payaguala in deze Argentijnse film, bijna tachtig jaar later verfilmd, heeft niets weg van de groteske samenleving waar Chaplin kritisch tegenover stond. Totdat daar op een dag verandering in komt, en industrialisatie en globalisering in deze films ook thema’s worden. De film vertelt het verhaal van Ramiro... » meer lezen

Producción audiovisual comunitaria

20-05-2013 door Javier Perugachi

Javier Perugachi es productor audiovisual de la ciudad de Ibarra, Ecuador, y miembro del laboratorio artístico cultural “Chikan”. Lleva 3 años de experiencia en producción audiovisual comunitario, especialmente con población en necesidad de protección internacional. Javier Perugachi compartió con conSentido una apreciación personal del cine comunitario: A diferencia del cine tradicional que se produce desde la academia y los grandes centros cinematográficos, la producción audiovisual comunitaria nace desde las necesidades y espectativas de las comunidades, barrios, colectivos, grupos organizados comunitarios. Estos a partir de sus propios recursos intentan plasmar su... » meer lezen

Argentijnse plattelandshel op laatste dag LAFF

13-05-2013 door Ruby Sanders

Zondag, de laatste dag van het festival, stond helemaal in het teken van winnaars: jurywinnaars, publiekswinnaars, favorieten van filmcritici en Latijns-Amerikaspecialisten. In het vierde en laatste deel van de LAFF/Cedla Film Course besprak Ouweneel één van zijn favoriete films en winnaar van de Latin Angel Jury Award 2008: La Rabia. De filmcursus die op het Cedla gegeven wordt – in het kader waarvan op het LAFF vier films met bijgaand minicollege vertoond zijn – heeft een algehele focus op de post-liberale samenleving in Latijns-Amerika en La Rabia kijkt op een... » meer lezen