Voor wie inspiratie zoekt deze zomer om in de zonnige uurtjes te relaxen met een boek in de tuin of juist tijdens een regenbui binnen een film te kijken, hier een paar tips op een rij: – De gewichtlozen, roman van de jonge Mexicaanse schrijfster Valeria Luiselli – De zangbreker, de nieuwe roman van de Uruguayaans-Nederlandse schrijfster Carolina Trujillo – Nieuwe uitgave van ‘De laatste rit van de kever’ van Tom Dieusaert – Heli, Mexicaanse film van Amat Escalante – Las Búsquedas, Mexicaanse film van José Luis... » meer lezen
Vandaag gaat in de Nederlandse bioscopen de Mexicaanse film La jaula de oro in première. Een indringende, ontroerende en ook dwingende film, zo actueel als kan zijn en terecht al op vele festivals bejubeld. Toch bleef conSentido achter met een vagelijk dubbel gevoel. Elke immigrant in de Verenigde Staten heeft zijn eigen droombeeld van het beloofde land, zijn heimelijke american dream, soms met een succesvol einde maar evenzo vaak eindigend in een desillusie. Allemaal hebben ze ook hun eigen verhaal over de reis er naartoe. Wanneer die over land gaat, zoals bij... » meer lezen
Er woedt een nieuwe revolutie door de straten van Cuba, en de jonge volgelingen die dit keer voor verandering strijden, zijn gedwongen tot een onzeker leven in de marge. Dat toont de strijdbare documentaire ‘Viva Cuba Libre: Rap is War’ van de in Mexico geboren en in Los Angeles werkzame Jesse Acevedo. Onderwerp van zijn film is de populaire rapgroep Los Aldeanos (‘de dorpelingen’, omdat Cuba naar eigen zeggen eigenlijk een groot dorp is), bestaande uit Bian ‘El B’ en Aldo, twee jonge artiesten die hun muziek gebruiken om op... » meer lezen
Junior is negen jaar en woont met zijn kleine broertje en alleenstaande moeder in een flat ergens in een arme wijk in Caracas. In het bescheiden en intieme coming of agedrama ‘Pelo Malo’ volgen we Junior tijdens de schoolvakantie, er is niets te doen behalve wat rondhangen in en om zijn flatgebouw. Zijn moeder is ontslagen als beveiliger en kan de eindjes maar nauwelijks aan elkaar knopen en Junior zelf is vooral bezig met de schoolfoto die hij moet laten maken voor het nieuwe schooljaar. Hij wil niets liever dan... » meer lezen
Het grootste internationale filmfestival van Nederland, het IFFR, start woensdag 22 januari en heeft gisteren zijn programmering bekendgemaakt. Kaartverkoop start morgen, vrijdag 17 januari via www.filmfestivalrotterdam.com/nl. Zoals elk jaar zijn er film uit alle windstreken van de wereld te zien op het IFFR, en ook Latijns-Amerika wordt niet overgeslagen in Rotterdam. Hieronder vind je vast een overzicht met Latijns-Amerikaanse films die zullen draaien. Kies je favoriet en koop morgen je kaartje! After the Rain Fris en punky wereld-in-het-klein-drama over de eerste schoolraadverkiezingen na het einde van de Braziliaanse dictatuur, die tegelijk... » meer lezen
Op 22 augustus 1974 wordt het lijk van een Belgische jongen gevonden op een vuilnisbelt ten zuiden van Buenos Aires. Paul Van Lierde – thuis Pablo genoemd maar bij de linkse Montoneros alleen bekend met zijn schuilnaam ‘gringo’ – was 21. Hij werd doorzeefd met kogels door de AAA, de Anticommunistische Argentijnse Alliantie. Fotojournalist Sam Verhaert vangt het verhaal in 2011 op, en beslist op onderzoek te gaan. Dat resulteert in een korte en krachtige documentaire die je online kan bekijken. Sam Verhaert brengt de mensen die ´el gringo´ kenden... » meer lezen
Met het overlijden van de Argentijnse folkzangeres Mercedes Sosa in 2009 verloor Latijns-Amerika een belangrijke stem. Niet alleen haar kenmerkende zangstem, maar ook haar proteststem; gedurende haar hele carrière nam Mercedes Sosa het op voor het onderdrukte en in armoede levende deel van het Latijns-Amerikaanse volk. Altijd bleef ze naturel en bescheiden, en verdedigde zij ‘haar’ Latijns-Amerika, soms met gevaar voor eigen leven. In de documentaire Mercedes Sosa: la voz de Latinoamérica heeft de Argentijnse regisseur Rodrigo Vila het leven van de diva die geen diva was in beeld gebracht... » meer lezen
Voor een groeiende groep Mexicanen en Latino’s in de Verenigde Staten, zijn ’s lands grootste drugshandelaren verworden tot heroïsche figuren, voorbeelden van succes en roem die een uitweg uit de marge belichamen. Een nieuwe ‘Amerikaanse droom’, een manier om hogerop te komen. Terwijl in Mexicaanse grenssteden zoals Ciudad Juárez de drugsoorlog dagelijks dodelijke slachtoffers eist, vieren de Latinos in Los Angeles het ‘narco’-leven in al haar facetten. De Israëlische journalist en filmmaker Shaul Schwarz besloot dit verhaal te vertellen nadat hij in Los Angeles op een feest was waar gedanst... » meer lezen
Deze week gaat het IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam) weer van start. In de 103 minuten durende documentaire Narco Cultura (2013, VS / Israël, Shaul Schwartz) wordt op ingrijpende wijze getoond hoe aan de ene kant van de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico de zogenaamde narcocultuur wordt verheerlijkt, terwijl aan de andere kant van de grens mensen elke dag voor hun leven vrezen. Leven met de dood in Ciudad Juárez De Mexicaanse stad Ciudad Juárez, vaak genoemd als een van de gevaarlijkste steden ter wereld, wordt al... » meer lezen
Vanaf 6 november kleedt het Latijns-Amerikaanse Filmfestival van Vlaanderen filmzalen in Brussel, Leuven en Antwerpen in een Zuid-Amerikaans jasje. Organisator Andrés Lübbert sprak met conSentido over de donkere wolken boven de filmindustrie en de unieke brug tussen Vlaanderen en Latijns-Amerika. De vijfde editie van het Latijns-Amerikaans Film Festival van Vlaanderen opent met de Chileense film ‘Las cosas como son’, De dingen zoals ze zijn. Wat is de stand van zaken in de Latijns-Amerikaanse filmindustrie? In veel Zuid-Amerikaanse landen is er nog geen sprake van een nationale filmindustrie. Mexico, Argentinië en... » meer lezen
We know little about life behind bars, what we know is often based on prejudice and indifference. We don’t want to know. Prisoners are not here, they simply don’t exist. In his documentaries La Chirola (2008) and Ciudadela (2011) Bolivian director Diego Mondaca confronts us with our ignorance. The similarities between the lives of “insiders” and “outsiders” suggest that “freedom” is not something we can split in two: being free and being imprisoned. “Freedom” is more dynamic, fickle and perhaps even unattainable.We are all people with a life and a... » meer lezen
“¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se define un territorio? ¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se llama a una cosa? ¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se reparte el pan? ¿Se puede, acaso, pronunciar un cuerpo, como la finitud del punto El cuerpo no responde al orden de las convenciones, ni al de las cosas. Se pronuncia en verbo, y se llama… Luchar.” An Anahí Aguilar. Voz en off apertura del Documental Clandestinas. 33’. 2013. Realización integral: OjOta con Media. Argentina Cuando la necesidad de contar y la... » meer lezen
De jonge Cubaanse regisseur Carlos Machado Quintela is in Amsterdam om in het kader van World Cinema Amsterdam zijn speelfilmdebuut La Piscina te promoten. conSentido sprak de cineast in een bewolkt Amsterdam. Er wordt wel gezegd dat jonge Cubaanse filmmakers in zekere zin een last op de schouders dragen van hun ‘grote’ voorgangers, die de Cubaanse cinema in de jaren zestig tot en met negentig allure wisten te geven. Beroemde regisseurs als Hernando Solás, Tomás Gutierrez Alea en Juan Carlos Tabío hadden wereldwijd succes met hun aantrekkelijke, sociaal geëngageerde maar ook... » meer lezen
De Midden-Amerikaanse immigrant in de hoop op een beter bestaan in het veelbelovende Noorden kennen we inmiddels uit verschillende films, met vele gezichten. Bij de jonge vader Pedro uit het Mexicaanse Aquí y allá (‘Hier en daar’) ligt de focus net anders: hij is een terugkerende emigrant die net als velen met hem zijn geluk probeerde te beproeven boven de grens in de hoop met een volle portemonnee terug te keren naar Mexico. De film begint als hij na een paar jaar thuiskomt bij vrouw en twee dochters, die laatste... » meer lezen