Latijns-Amerika magazine.

Kunst en Media

Mercedes Sosa: de stem van Latijns-Amerika

24-11-2013 door Ruby Sanders

Met het overlijden van de Argentijnse folkzangeres Mercedes Sosa in 2009 verloor Latijns-Amerika een belangrijke stem. Niet alleen haar kenmerkende zangstem, maar ook haar proteststem; gedurende haar hele carrière nam Mercedes Sosa het op voor het onderdrukte en in armoede levende deel van het Latijns-Amerikaanse volk. Altijd bleef ze naturel en bescheiden, en verdedigde zij ‘haar’ Latijns-Amerika, soms met gevaar voor eigen leven. In de documentaire Mercedes Sosa: la voz de Latinoamérica heeft de Argentijnse regisseur Rodrigo Vila het leven van de diva die geen diva was in beeld gebracht... » meer lezen

Narco Cultura: verheerlijking van de vernietigende narco-cultuur in Mexico

18-11-2013 door Ruby Sanders

Voor een groeiende groep Mexicanen en Latino’s in de Verenigde Staten, zijn ’s lands grootste drugshandelaren verworden tot heroïsche figuren, voorbeelden van succes en roem die een uitweg uit de marge belichamen. Een nieuwe ‘Amerikaanse droom’, een manier om hogerop te komen. Terwijl in Mexicaanse grenssteden zoals Ciudad Juárez de drugsoorlog dagelijks dodelijke slachtoffers eist, vieren de Latinos in Los Angeles het ‘narco’-leven in al haar facetten. De Israëlische journalist en filmmaker Shaul Schwarz besloot dit verhaal te vertellen nadat hij in Los Angeles op een feest was waar gedanst... » meer lezen

Op de grens tussen angst en aanbidding: ‘Narco Cultura’ op het IDFA 2013

18-11-2013 door Eline Bongertman

Deze week gaat het IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam) weer van start. In de 103 minuten durende documentaire Narco Cultura (2013, VS / Israël, Shaul Schwartz) wordt op ingrijpende wijze getoond hoe aan de ene kant van de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico de zogenaamde narcocultuur wordt verheerlijkt, terwijl aan de andere kant van de grens mensen elke dag voor hun leven vrezen. Leven met de dood in Ciudad Juárez De Mexicaanse stad Ciudad Juárez, vaak genoemd als een van de gevaarlijkste steden ter wereld, wordt  al... » meer lezen

Interview met Andrés Lübbert: ‘Onze films vertellen het verhaal van de Latijns-Amerikaanse bevolking’

06-11-2013 door Anneleen Ophoff

Vanaf 6 november kleedt het Latijns-Amerikaanse Filmfestival van Vlaanderen filmzalen in Brussel, Leuven en Antwerpen in een Zuid-Amerikaans jasje. Organisator Andrés Lübbert sprak met conSentido over de donkere wolken boven de filmindustrie en de unieke brug tussen Vlaanderen en Latijns-Amerika. De vijfde editie van het Latijns-Amerikaans Film Festival van Vlaanderen opent met de Chileense film ‘Las cosas como son’, De dingen zoals ze zijn. Wat is de stand van zaken in de Latijns-Amerikaanse filmindustrie? In veel Zuid-Amerikaanse landen is er nog geen sprake van een nationale filmindustrie. Mexico, Argentinië en... » meer lezen

The ambiguity of the word “freedom”: interview with director Diego Mondaca

02-11-2013 door Carmen Laura Gimenez Solar

We know little about life behind bars, what we know is often based on prejudice and indifference. We don’t want to know. Prisoners are not here, they simply don’t exist. In his documentaries La Chirola (2008) and Ciudadela (2011) Bolivian director Diego Mondaca confronts us with our ignorance. The similarities between the lives of “insiders” and “outsiders” suggest that “freedom” is not something we can split in two: being free and being imprisoned. “Freedom” is more dynamic, fickle and perhaps even unattainable.We are all people with a life and a... » meer lezen

Documentar, La Lucha

16-09-2013 door Andrea Anahí Aguilar

“¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se define un territorio? ¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se llama a una cosa? ¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se reparte el pan? ¿Se puede, acaso, pronunciar un cuerpo, como la finitud del punto El cuerpo no responde al orden de las convenciones, ni al de las cosas. Se pronuncia en verbo, y se llama… Luchar.” An Anahí Aguilar. Voz en off apertura del Documental Clandestinas. 33’. 2013.  Realización integral: OjOta con Media. Argentina   Cuando la necesidad de contar y la... » meer lezen

Religieuze en morele constructies in beeld

15-09-2013

Eén van de meest sprekende visuele erfenissen van de kolonisatie in Latijns-Amerika is het dampoortpatroon met centrale plein waar de macht zich concentreerde. Zo ook imposante kerken, al dan niet over inheemse constructies en geloofssystemen gebouwd. Vandaag is dit centrale plein met kerk vaak de plaats waar officiële vieringen plaatsvinden. Van politiek en militair vertoon tot schooloptochten en traditionele dansvertoningen. Of verzamelplaats voor protest voor of tegen morele kwesties, zoals het homohuwelijk in Bogota, Colombia. De katholieke kerk die tijdens het verleden van dictatoriale regimes in Latijns-Amerika de repressieve regimes... » meer lezen

Online sins & offline sex of girls in Guatemala

14-09-2013 door Ingrid Gercama

For the research completing the Master in International Development Studies, Ingrid Gercama explored the online and offline sexual lives of teenage Guatemalan girls. She shows how girls, through social media, create room to explore their sexuality online, where because of conservative and religious norms and values in Guatemalan society, they cannot do so in their offline lives.  In the last decades, the Internet has taken a more and more prominent place in the lives of young people in Guatemala. Many Guatemalan adolescents spend a significant percent of their leisure time in the so-called cabinas... » meer lezen

Special Colombiaanse literatuur: Evelio Rosero: De drie Lilia’s

14-09-2013 door Jasper Vervaeke

Laat u niet misleiden door de kleurrijke kaft, de fleurige titel en de dwangmatige vergelijking met García Márquez op de cover: allemaal geforceerde marketingtrucs die de simplistische, exotische beeldvorming rond de Latijns-Amerikaanse maatschappij en literatuur in stand houden en dus volledig voorbijgaan aan de complexiteit van een continent waar het woord ‘diversiteit’ dagelijks een nieuwe dimensie krijgt. De originele titel van De drie Lilia’s luidt Los almuerzos (‘De middagmalen’), en de korte roman speelt zich af in de stad waarvan García Márquez altijd al een afkeer heeft gehad, het kille... » meer lezen

Special Colombiaanse literatuur: Juan Gabriel Vásquez: Het geluid van vallende dingen

12-09-2013 door Jasper Vervaeke

Na zijn werk speelt de jonge docent rechten Antonio Yammara graag een potje carambole in een van de rokerige biljartzalen in het centrum van Bogotá. Regelmatig wordt hij er uitgedaagd door ene Ricardo Laverde, een zwijgzame man van middelbare leeftijd. Op een dag toont Laverde Yammara een cassettebandje en vraagt hem of hij toevallig een plek kent waar hij het in alle rust kan beluisteren. Yammara neemt Laverde mee naar het Casa de Poesía, het voormalige huis van fin de siècle-dichter José Asunción Silva, waar literatuurliefhebbers zich in zachtleren zetels... » meer lezen

Special Colombiaanse literatuur: Antonio Ungar: De presidentskandidaat

05-09-2013 door Jasper Vervaeke

In juni 2003, nauwelijks een maand voor zijn dood, nam Roberto Bolaño deel aan een bijeenkomst van Latijns-Amerikaanse romanciers in Sevilla. De doodzieke schrijver las er de tekst ‘Los mitos de Chtulhu’ voor, maar eigenlijk had hij een toespraak voorbereid over de ‘nieuwe Latijns-Amerikaanse literatuur’. In ‘Sevilla me mata’ − de postuum gepubliceerde tekst van die nooit gehouden toespraak − overschouwt Bolaño de nieuwe generatie Latijns-Amerikaanse schrijvers. “Het panorama is veelbelovend”, besluit hij, “zeker wanneer je het vanop een brug bekijkt. Minstens vijfentwintig schrijvers steken hun kop boven het overvloedige... » meer lezen

Special Colombiaanse literatuur: Sergio Álvarez: 35 Doden

01-09-2013 door Jasper Vervaeke

“Gebruik dat woord maar niet”, repliceert het anonieme hoofdpersonage van 35 Doden wanneer iemand het woord ‘toekomst’ in de mond neemt. Zijn aangeboren afkeer van de term doet denken aan Ferdinand Bardamu’s legendarische statement “je ne crois pas à l’avenir”. Of Sergio Álvarez (°1965, Bogotá) Célines meesterwerk gelezen heeft, is onzeker, maar in 35 Doden neemt hij de lezer alleszins mee op een reis naar het einde van de Colombiaanse nacht. Het minste dat je van Álvarez’ roman kan zeggen, is dat hij blijk geeft van monumentale aspiraties. Jarenlang werkte... » meer lezen

Dansen en springen op immer gemoedelijke Antilliaanse Feesten

21-08-2013 door Ruby Sanders

De vrijdagavond van de Antilliaanse Feesten was nog nooit zo druk als dit jaar. Op 9 augustus bezochten ruim 20.000 mensen het grootste Caribische festival van Europa en daarmee bewijzen de Antilliaanse Feesten blijvend een groot publiek aan te spreken. Dat op vrijdagavond Daddy ‘la Gasolina’ Yankee als hoofdact optrad, had zeker met het succes van dit jaar te maken. Het recordaantal bezoekers bewijst ook maar weer dat het nog immer groeiende genre van de Caraïben, de reggaeton, ook in de Lage Landen nog steeds aan een opmars bezig is.... » meer lezen