In Colombia geldt Cartucho als een haast mythische plek. Een ooit keurige wijk in Bogotá veranderde decennialang in een miserabele plek waar niemand durfde te komen. De hevige sociale problematiek werd niet aangepakt, maar in plaats daarvan werd de wijk platgegooid om op de plek een park aan te leggen. Genoeg reden voor de Colombiaanse stedenbouwkundige Andrés Chávez Sánchez om deze omstreden geschiedenis onderwerp van zijn eerste documentaire te maken. Het resultaat is een rauwe documentaire over een nog rauwer onderwerp. Centraal in de documentaire staan de voormalige, roemruchtige wijk... » meer lezen
De verhalenbundel De geliefden van Allerheiligen vormt de bron van Juan Gabriel Vásquez’ oeuvre. Wat blijkt? Het verteltalent van de Colombiaanse succesauteur is ontsprongen in de Belgische Ardennen. De geliefden van Allerheiligen verscheen oorspronkelijk in 2001, lang voor Vásquez’ bejubelde romans Het geluid van vallende dingen en De vorm van ruïnes. Op de eerste Colombiaanse uitgave stond een afbeelding van Les amants van de Belgische schilder René Magritte. Die cover was goed gekozen. Net als de met lakens bedekte, kussende minnaars van Magritte, spelen de geliefden uit Vásquez’ verhalen graag... » meer lezen
Het International Queer & Migrant Festival, opgericht in 2015, is een filmfestival en platform voor wereldwijde queer kunst en cultuur in relatie tot migratie-onderwerpen. IQMF draagt met haar programmering bij aan een diverse en inclusieve samenleving. De vierde editie van het IQMF festival vindt plaats van 5 t/m 9 december 2018 in De Balie en De School in Amsterdam, en gaat daarna op tournee naar Utrecht, Haarlem, Den Haag en Rotterdam. De volledige selectie omvat meer dan 30 speelfilms, documentaires en shorts in het teken van queer en migratie-onderwerpen uit ruim... » meer lezen
Op 14 november start de 31e editie van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), dat tot en met 25 november zal duren. Het hele programma is online te bekijken en vanaf vandaag zijn online kaarten te koop. Ook dit jaar zijn er weer verschillende documentaires uit of over Latijns-Amerika te zien op het festival. conSentido heeft ze alle 25 voor je op een rij gezet. Argentinië: Constructions Fernando Martín Restelli, 2018, 78 min. Intieme beelden van een onrustig jongetje en drie volwassenen schetsen een ontwapenend eerlijk portret van zorgzaamheid en ouderliefde in... » meer lezen
Las herederas is de eerste lange speelfilm van de Paraguayaanse regisseur Marcelo Martinessi (1973) die met zijn debuut meteen verschillende prijzen in de wacht sleepte. Het gevoelige en betekenisvolle drama, over twee samenwonende vrouwen van middelbare leeftijd – geliefden, al is dat niet altijd even duidelijk – won in Berlijn de Zilveren Beer voor beste actrice (voor Ana Brun als Chela), in San Sebastian de Sebastiane Latino Award en in eigen land de Jury Award op het World Cinema Amsterdamfestival. Chela en Chiquita, twee Paraguayaanse vrouwen afkomstig uit (ooit) welgestelde families,... » meer lezen
De Latijns-Amerikaans-Europese coproductie Las herederas is de eerste lange speelfilm van de Paraguayaanse Marcelo Martinessi. Deze zomer won het subtiele drama, over twee vrouwelijke geliefden van middelbare leeftijd, verschillende prijzen waaronder de Zilveren Beer voor beste actrice (voor debuterend actrice Ana Brun) in Berlijn en de Jury Award op World Cinema Amsterdam. Regisseur en scriptschrijver Marcelo Martinessi (1973, Paraguay) was in Amsterdam om zijn prijs in ontvangst te nemen. In interviews lees ik dat u vaak werkt met een kleine crew, van mensen die u al langer kent. Was dat bij... » meer lezen
Begin dit jaar kwam, onder de titel Het wonderbaarlijke milligram, de vertaling van Confabulario uit, een verhalenbundel uit 1952, van Juan José Arreola (1918-2001). Van deze Mexicaanse auteur was nog niets vertaald in het Nederlands, dus konden lezers en critici onbevangen met dit heel bijzondere proza kennismaken. Ze toonden zich enthousiast. Reden genoeg voor uitgeverij Oevers om Bestiario, een ander bekend werk van Arreola, uit te geven. Het dateert van 1959 en heeft er dus bijna zestig jaar over gedaan om het Nederlandse taalgebied te bereiken. Dat is véél langer... » meer lezen
De innemende documentaire Chavela vertelt het verhaal van zangeres Chavela Vargas die, eerst in Mexico en uiteindelijk wereldwijd, faam verwierf met interpretaties van traditionele Mexicaanse rancheras. De muziek, door het rauwe stemgeluid van Chavela extra krachtig vertolkt, gaat over tragische liefdes, verlangens, dronkenschap en eenzaamheid. Diezelfde thematiek tekende haar eigen leven. “Het is belangrijk waar we naartoe gaan en niet waar we vandaan komen”, zegt de van oorsprong Costa-Ricaanse, maar in Mexico beroemd geworden zangeres Chavela Vargas (1919-2012) enigszins knorrig tegen haar interviewers. Toch vertelt ze even later over het begin... » meer lezen
De taal die mensen spreken bepaalt grotendeels de manier waarop zij tegen de wereld, tegen elkaar en zichzelf aankijken. Dat is de premisse van de Mexicaanse film Sueño en otro idioma (I Dream in another language). Hoe de werkelijkheid beleefd wordt; wat de grenzen tussen realisme en surrealisme zijn: allemaal worden ze gevormd door taal. Dus wanneer een taal dreigt uit te sterven, verdwijnt daarmee ook een specifieke wereldvisie. Mooie stof tot nadenken, gebracht door de Mexicaanse broers Ernesto (regie) en Carlos (scenario) Contreras. In Sueño en otro idioma trekt de... » meer lezen
Op wereldreis zonder de stad te verlaten? Dat kan deze zomer weer bij World Cinema Amsterdam, het filmfestival dat je van 16 tot en met 25 augustus meeneemt naar Latijns-Amerika, Azië en Afrika en het Caribisch gebied. Het wordt de negende editie met negen wereldse films in competitie, het focusprogramma dat zich dit jaar richt op Cuba, films onder de sterrenhemel, special screenings, feestjes, eten, en er zijn ook weer veel filmmakers aanwezig op het festival. Om te helpen bij de keuze, hebben wij alle Latijns-Amerikaanse films die op het World Cinema Amsterdam te... » meer lezen
De spannende film El Presidente, op Cannes geselecteerd voor het Un Certain Regard-programma, is de derde speelfilm van de Argentijnse regisseur Santiago Mitre. In de film vormt een politieke top het decor voor een broeierige thriller met in de hoofdrol een ondoordringbare Argentijnse president wiens politieke vuurdoop samenvalt met een persoonlijke crisis. Wat er in de onherbergzame hoogten van de Andes gebeurt, kan het daglicht veelal niet verdragen. ‘Gelooft u in goed en kwaad?’, vraagt de Spaanse journalist Claudia Klein (Elena Anaya) aan president Hernán Blanco (Ricardo Darín). Zij interviewt... » meer lezen
El 8 de marzo el taller de serigrafía efímera del 10mo Festival Nosotras Estamos en la Calle en Lima se juntó a cientos de mujeres que salieron a gritar, cantar, saltar, tocar los tambores para defender luchas que caminan, propias y colectivas, resistiendo por las desigualdades sociales para concientizarnos desde las acciones. En la marcha la fuerza simbólica fue juntarse, mientras que los pensamientos y las convicciones caminaban diferentes. Es así como previamente a la convocatoria el taller de serigrafía del festival de mujeres consiguió un público participativo extenso. Conjuntamente... » meer lezen
De gerenommeerde Colombiaanse Vertigo Graffiti crew zal in april een street artwerk maken op de scheidingsmuur van Bibliotheek Park en de Academie voor beeldende kunsten in Merksem. De Antwerpenaars mogen mee kiezen welk kunstwerk er komt. De crew komt in april, op uitnodiging van de Colombiaanse ambassade en de stad Antwerpen, naar Merksem. Om de grote muur tussen de bibliotheek en de academie op te fleuren met een van hun kleurrijke staaltjes street art. Stemmen tot en met 4 april Stem tot en met woensdag 4 april op één van de drie ontwerpen... » meer lezen
Estremecedor. La libertad del Diablo (‘Devil’s Freedom’) es un documental estremecedor pero vital, una denuncia contra la indolencia. Un documento artísticamente elaborado desde el dolor. Es el retrato de un país sumido entre la violencia de bandas organizadas y la corrupción de sus gobernantes. Son los testimonios de víctimas y victimarios, protegidos con una máscara, especialmente diseñada para el filme. El director mexicano Everardo González cerró el 2017 presentando su documental en el Festival de Cine documental IDFA, en Ámsterdam. En un momento de descanso me concedió esta nutrida entrevista... » meer lezen
De Mexicaanse schrijver Juan José Arreola (1918-2001) is in zijn land en in Latijns-Amerika een monument. Daarbuiten is hij nagenoeg onbekend; het heeft bijna zeventig jaar geduurd voor hem een vertaling in het Nederlands te beurt viel. Hoe komt het dat een auteur die door Jorge Luis Borges, Julio Cortázar en Andrés Neuman werd opgehemeld, zo weinig internationale weerklank heeft gekregen? Misschien heeft Gabriel García Márquez daar iets mee te maken, of tenminste zijn bestseller Honderd Jaar Eenzaamheid, die in 1967 de wereldwijde boom van de Latijns-Amerikaanse literatuur op gang... » meer lezen