Op 14 november start de 31e editie van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), dat tot en met 25 november zal duren. Het hele programma is online te bekijken en vanaf vandaag zijn online kaarten te koop. Ook dit jaar zijn er weer verschillende documentaires uit of over Latijns-Amerika te zien op het festival. conSentido heeft ze alle 25 voor je op een rij gezet.
Argentinië:
Fernando Martín Restelli, 2018, 78 min.
Intieme beelden van een onrustig jongetje en drie volwassenen schetsen een ontwapenend eerlijk portret van zorgzaamheid en ouderliefde in onzekere tijden.
Andrés Di Tella, 2007, 110 min.
Filmisch onderzoek van de Argentijnse regisseur naar de Indiase oorsprong van zijn moeder – en uiteindelijk ook naar zichzelf.
Daniel Rosenfeld, 2018, 92 min.
Intiem portret van de Argentijnse bandoneonist en componist Astor Piazzolla, de beroemde vernieuwer van de tango.
Lola Arias, 2018, 81 min.
Conceptuele documentaire waarin Britse en Argentijnse Falklandoorlogsveteranen de confrontatie aangaan met zichzelf, elkaar en de oorlog die hen bindt.
María Silvia Esteve, 2018, 103 min.
Poëtische familiekroniek waarin een diplomatendochter samen met haar zussen het tragische leven van hun moeder probeert te duiden.
Evangelia Kranioti, 2018, 60 min.
Braziliaans transgender-legende Luana Muniz (1961-2017) loodst ons door Rio de Janeiro, in een hallucinant sensueel filmessay over identiteit en zelfexpressie.
Marina Meijer, 2018, 50 min.
Het universele verlangen naar liefde laat ook de bejaarde Braziliaanse weduwe Dona Alva, bijgenaamd de Machovrouw, niet onberoerd.
Lynette Wallworth, 2018, 30 min.
Technologie en transcendentie versmelten in deze VR-ervaring die je meevoert naar de Yawanawá in de Amazone, met de eerste vrouwelijke sjamaan als gids.
Claudia Priscilla, Kiko Goifman, 2018, 75 min.
Rauw, levendig en soms zeer intiem portret van de Braziliaanse ‘tranny fag’ Linn da Quebrada, en haar trotsering van de hetero-normatieve moraal.
Natasha Neri, Lula Carvalho, 2018, 105 min.
Verontrustende beelden en hartverscheurende getuigenissen vormen een aanklacht tegen het dodelijke machtsmisbruik van politieagenten in de buitenwijken van Rio.
Enrico Parenti, Stefano Liberti, 2018, 65 min.
Onderzoek naar de toenemende industrialisatie van de varkensindustrie en de wereldwijde gevolgen voor mens en natuur.
Maria Ramos, 2018, 140 min.
Rechtbankdrama over het afzettingsproces tegen de Braziliaanse president Dilma Rousseff registreert het politieke theater én de structuren van de macht.
Bettina Perut, Iván Osnovikoff, 2018, 78 min.
Het leven van de ruige tieners in het Chileense skatepark Los Reyes, bezien door de ogen van de straathonden Chola en Football.
Carmen Torres, 2018, 79 min.
Teder, bekroond regiedebuut over een dubbele reis: naar een verre biologische moeder in Colombia en naar een adoptiemoeder in de herinnering.
Angello Faccini, Guille Isa, 2018, 10 min.
Kleine Dulce staat doodsangsten uit tijdens haar eerste zwemlessen, maar het is in haar Colombiaanse kustdorp beslist een broodnodige vaardigheid.
Juanita Onzaga, 2018, 15 min.
In het Colombiaanse dorp Bojayá verzoenen levenden zich met de doden en veranderen herinneringen aan de oorlog in magisch-realistische verhalen.
Erick Stoll, Chase Whiteside, 2018, 76 min.
Als hun vader in de gevangenis belandt, nemen drie Mexicaanse broers gezamenlijk de zorg voor hun hoogbejaarde, dementerende oma over.
Marie Losier, 2018, 75 min.
Glitter, glamour en botbreuken. Het bestaan van een showworstelaar heeft ook een schaduwkant, zo weet deze kleurrijke, doorgewinterde Mexicaanse artiest.
Paraguay:
Juan Carlos Lucas, 2018, 52 min.
Docufictie over een heel bijzondere gitaartechniek, waarbij niet altijd duidelijk is of mythes worden onderzocht of juist gecreëerd.
Suriname:
Van Brummelen & De Haan, 2018, 100 min.
In majestueuze beelden ontvouwt zich de wereld van de Surinaamse Marrons. Samen met hun door geesten bezielde natuur nemen zij het op tegen multinationals.
Melina Terribili, 2018, 82 min.
Originele blik op de pijn van leven in ballingschap, geconstrueerd uit materiaal dat de gevierde Uruguayaanse muzikant Alfredo Zitarrosa naliet.
Emiliano Mazza De Luca, 2018, 69 min.
Een reis aan boord van het vrachtschip Explorador. Heel ons leven met al zijn banale en euforische kanten komt voorbij op deze visuele trip.
Venezuela:
Tuki Jencquel, 2018, 70 min.
It’s All Good (Está todo bien) vertelt via schrijnende verhalen over de medische crisis in Venezuela, waar patiënten en artsen machteloos staan tegenover een falende staat.
Verenigde Staten:
Manuel Inacker, 2018, 24 min.
Casa del Migrante biedt migranten op weg naar de VS tijdelijk een veilige haven, voordat ze op de goederentrein La Bestia springen.
Matthew Heineman, 2018, 262 min.
Vijfdelige miniserie over de uitzichtloze heroïne-epidemie in de VS. Gevat in ontluisterende beelden, met de kracht van een thriller.
Voor meer informatie en kaartverkoop, kijk op de website van IDFA >>
reageren