Latijns-Amerika magazine.
 

Latijns-Amerikaanse documentaires op IDFA 2018

13-11-2018

Op 14 november start de 31e editie van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), dat tot en met 25 november zal duren. Het hele programma is online te bekijken en vanaf vandaag zijn online kaarten te koop. Ook dit jaar zijn er weer verschillende documentaires uit of over Latijns-Amerika te zien op het festival. conSentido heeft ze alle 25 voor je op een rij gezet. 

 

Argentinië: 

 

Constructions

Fernando Martín Restelli, 2018, 78 min.

Intieme beelden van een onrustig jongetje en drie volwassenen schetsen een ontwapenend eerlijk portret van zorgzaamheid en ouderliefde in onzekere tijden.

Photographs

Andrés Di Tella, 2007, 110 min.

Filmisch onderzoek van de Argentijnse regisseur naar de Indiase oorsprong van zijn moeder – en uiteindelijk ook naar zichzelf.

Piazzolla, the Years of the Shark

Daniel Rosenfeld, 2018, 92 min. 

Intiem portret van de Argentijnse bandoneonist en componist Astor Piazzolla, de beroemde vernieuwer van de tango.

Theatre of War

Lola Arias, 2018, 81 min.

Conceptuele documentaire waarin Britse en Argentijnse Falklandoorlogsveteranen de confrontatie aangaan met zichzelf, elkaar en de oorlog die hen bindt. 

Silvia

María Silvia Esteve, 2018, 103 min.

Poëtische familiekroniek waarin een diplomatendochter samen met haar zussen het tragische leven van hun moeder probeert te duiden.

 

Brazilië:

 

Obscuro Barroco

Evangelia Kranioti, 2018, 60 min.

Braziliaans transgender-legende Luana Muniz (1961-2017) loodst ons door Rio de Janeiro, in een hallucinant sensueel filmessay over identiteit en zelfexpressie.

O amor é único

Marina Meijer, 2018, 50 min.

Het universele verlangen naar liefde laat ook de bejaarde Braziliaanse weduwe Dona Alva, bijgenaamd de Machovrouw, niet onberoerd.

Awavena

Lynette Wallworth, 2018, 30 min.

Technologie en transcendentie versmelten in deze VR-ervaring die je meevoert naar de Yawanawá in de Amazone, met de eerste vrouwelijke sjamaan als gids.

Bixa Travesty

Claudia Priscilla, Kiko Goifman, 2018, 75 min.

Rauw, levendig en soms zeer intiem portret van de Braziliaanse ‘tranny fag’ Linn da Quebrada, en haar trotsering van de hetero-normatieve moraal.

Police Killing

Natasha Neri, Lula Carvalho, 2018, 105 min.

Verontrustende beelden en hartverscheurende getuigenissen vormen een aanklacht tegen het dodelijke machtsmisbruik van politieagenten in de buitenwijken van Rio.

Soyalism

Enrico Parenti, Stefano Liberti, 2018, 65 min.

Onderzoek naar de toenemende industrialisatie van de varkensindustrie en de wereldwijde gevolgen voor mens en natuur.

The Trial

Maria Ramos, 2018, 140 min.

Rechtbankdrama over het afzettingsproces tegen de Braziliaanse president Dilma Rousseff registreert het politieke theater én de structuren van de macht. 

 
 Chili: 
 

Los Reyes

Bettina Perut, Iván Osnovikoff, 2018, 78 min.

Het leven van de ruige tieners in het Chileense skatepark Los Reyes, bezien door de ogen van de straathonden Chola en Football.

 

Colombia: 

 

Dawn

Carmen Torres, 2018, 79 min. 

Teder, bekroond regiedebuut over een dubbele reis: naar een verre biologische moeder in Colombia en naar een adoptiemoeder in de herinnering.

Dulce

Angello Faccini, Guille Isa, 2018, 10 min.

Kleine Dulce staat doodsangsten uit tijdens haar eerste zwemlessen, maar het is in haar Colombiaanse kustdorp beslist een broodnodige vaardigheid.

Our Song to War

Juanita Onzaga, 2018, 15 min.

In het Colombiaanse dorp Bojayá verzoenen levenden zich met de doden en veranderen herinneringen aan de oorlog in magisch-realistische verhalen.

 

Mexico:

 

América

Erick Stoll, Chase Whiteside, 2018, 76 min.

Als hun vader in de gevangenis belandt, nemen drie Mexicaanse broers gezamenlijk de zorg voor hun hoogbejaarde, dementerende oma over.

Cassandro, the Exotico!

Marie Losier, 2018, 75 min.

Glitter, glamour en botbreuken. Het bestaan van een showworstelaar heeft ook een schaduwkant, zo weet deze kleurrijke, doorgewinterde Mexicaanse artiest.

 

 Paraguay: 

 

The Devil’s Tuning

Juan Carlos Lucas, 2018, 52 min.

Docufictie over een heel bijzondere gitaartechniek, waarbij niet altijd duidelijk is of mythes worden onderzocht of juist gecreëerd.

 

 Suriname:

 

Stones Have Laws

Van Brummelen & De Haan, 2018, 100 min.

In majestueuze beelden ontvouwt zich de wereld van de Surinaamse Marrons. Samen met hun door geesten bezielde natuur nemen zij het op tegen multinationals.

 

Uruguay:

 

Absence of Me

Melina Terribili, 2018, 82 min.

Originele blik op de pijn van leven in ballingschap, geconstrueerd uit materiaal dat de gevierde Uruguayaanse muzikant Alfredo Zitarrosa naliet.

Vida a bordo

Emiliano Mazza De Luca, 2018, 69 min.

Een reis aan boord van het vrachtschip Explorador. Heel ons leven met al zijn banale en euforische kanten komt voorbij op deze visuele trip.

 

 Venezuela:

 

It’s All Good

Tuki Jencquel, 2018, 70 min.

It’s All Good (Está todo bien) vertelt via schrijnende verhalen over de medische crisis in Venezuela, waar patiënten en artsen machteloos staan tegenover een falende staat.

Verenigde Staten: 

La Bestia – Train of the Unknowns

Manuel Inacker, 2018, 24 min.

Casa del Migrante biedt migranten op weg naar de VS tijdelijk een veilige haven, voordat ze op de goederentrein La Bestia springen.

The Trade

Matthew Heineman, 2018, 262 min. 

Vijfdelige miniserie over de uitzichtloze heroïne-epidemie in de VS. Gevat in ontluisterende beelden, met de kracht van een thriller.

Voor meer informatie en kaartverkoop, kijk op de website van IDFA >>

reageren