Latijns-Amerika magazine.
 

Latijns-Amerikaanse films op het IFFR 2019

10-01-2019

Het International Film Festival Rotterdam beleeft van 23 januari tot en met 3 februari haar 48e editie. Het programma staat online, de kaartverkoop is gestart en dat betekent puzzelen, agenda’s naast elkaar leggen en het meest compleet mogelijke schema bij elkaar priegelen. Om jullie te helpen heeft conSentido een overzicht samengesteld met alle Latijns-Amerikaanse films die op het festival te zien zijn. 

 ARGENTINIË:

Una banda de chicas
Marilina Giménez, 2019, 83′.

Een brutaal en ongepolijst portret van de alternatieve muziekscene in Buenos Aires, vanuit strikt vrouwelijk perspectief. Voormalig muzikant Marilina Giménez introduceert een bonte reeks lokale acts van vrouwen die zelf de controle houden over hun look en hoe zij klinken in de studio – de ene nog uitdagender dan de andere.

De nuevo otra vez
Romina Paula, 2019, 84′

Hoe blijf je een individu als je ook rollen als moeder, vrouw én dochter moet vervullen? Waar vind je ruimte voor jezelf, naast de duizelingwekkende liefde voor je kind? Oprecht, intrigerend debuut van actrice Romina Paula, waarmee ze een liefdevolle blik werpt op de relatie met haar moeder en haar zoon.

Joel
Carlos Sorín, 2019, 100′

Joel Noguera steelt als negenjarig adoptiejongetje het hart van de kijker, maar de inwoners van een klein stadje in Patagonië zijn minder van hem gecharmeerd. Subtiel drama over adoptie en samenleven. Filmveteraan Carlos Sorin (Historias minimas) maakt in elke scène ongemak, goede bedoelingen en de ingewikkelde balans daartussen voelbaar.

Introduzione all’oscuro
Gastón Solnicki, 2019, 71′

Introduzione all'oscuro

Eerbetoon van de Argentijnse filmmaker Gastón Solnicki aan Hans Hurch, die twintig jaar lang directeur was van het Weense filmfestival Viennale en in 2015 nog jurylid van de Tiger Competitie; in juli 2017 overleed hij totaal onverwacht aan de gevolgen van een hartaanval. 

 BRAZILIË:

Fabiana
Brunna Laboissière, 2019, 89′

Documentaire roadmovie waarin Fabiana, een bijna gepensioneerde, transgender Braziliaanse vrachtwagenchauffeur in het reine moet zien te komen met haar toekomstige, meer honkvaste leven. Deze zelfverzekerde trucker moet na een laatste lange rit het nomadische leven vol mooie avonturen, oude vrienden en los-vaste liefjes langs de weg verruilen voor een nieuw leven. 

No coração do mundo 

Gabriel Martins, Maurílio Martins, 2019, 120′

No coração do mundo

Fascinerende personages bevolken de arme buurt van Contagem waar de filmmakers zelf ook vandaan komen. No coração do mundo is hun liefdesverklaring aan de wijk en haar bewoners: een verrassend gefilmde mozaïekvertelling over mensen die − ook tegen beter weten in, of op illegale wijze − blijven werken aan een beter leven.

Primeiro ato
Matheus Parizi, 2019, 19′

Primeiro ato

Het echte leven komt de theaterbubbel binnen in dit urgente drama, waarin twee Braziliaanse theaterstudenten hun acteerles verruilen voor straatprotesten.

Your Bones and Your Eyes 

Caetano Gotardo, 2019, 118′

Your Bones and Your Eyes

In lange, beschouwende en veelzeggende gesprekken met vrienden, geliefden en onbekenden, waarin vooral het creatieve proces centraal staat, ontvouwt zich een slim en narratief spel met tijd en personages. Een dag (of is het langer?) uit het leven van filmmaker Joao. 

 CHILI: 

Nona. If They Soak Me, I’ll Burn Them
2019, 86′

Het Chileense kuststadje waar Nona (66) haar leven leidt, wordt geteisterd door bosbranden. Velen verliezen hun huis, maar Nona’s onderkomen blijft fier overeind staan. In dit hybride verhaal over een eigenzinnige, anarchistische grootmoeder wordt vooral ook een generatie geportretteerd die door de recente Chileense geschiedenis voor het leven getekend is. 

Tarde para morir joven 

Dominga Sotomayor, 2019, 110′

Tarde para morir joven

Door de ogen van tieners Sofia, Lucas en Clara bezien we het leven in een Chileense commune in de zomer van 1990, waar de bewoners zich opmaken om de komst van het nieuwe jaar te vieren. De belevenissen van de drie tieners weerspiegelen de groeipijnen van de jonge democratie, na bijna twee decennia militaire dictatuur.

 COLOMBIA: 

Pájaros de verano 
Cristina Gallego, Ciro Guerra, 2019, 125′

Pájaros de verano

Fascinerende mix van inheems drama en harde misdaadfilm, over de eeuwenoude tradities van de Noord-Colombiaanse Waayu en de vernietigende effecten van de drugshandel. Ooit waren hun levens eenvoudig en overzichtelijk, maar met de drugs kwam eind jaren zestig niet alleen het geld maar ook het geweld.

 MEXICO:

Chèche lavi
Sam Ellison, 2019, 79′

Alles verkocht, alles achtergelaten. Een lange reis via Brazilië en Peru, om uiteindelijk in het laadruim van een vrachtwagen Mexico binnen te rijden. Klaar om een nieuw leven in de VS te beginnen. Maar dan is daar die muur. De Haïtiaanse vluchtelingen Robens en James komen voor nare verrassingen te staan in Chèche lavi, ook al laat regisseur Sam Ellison niet eens alle ellende zien.

 PERU:

Todos somos marineros
Miguel Ángel Moulet, 2019, 104′

Todos somos marineros

Als hun schip is gestrand en de eigenaar failliet verklaard, staat voor drie Russische vissers het leven op pauze. Hoe nu verder? In Peru blijven? Of alles op alles zetten om terug te keren naar Rusland? Knap, sfeervol debuut waarin de mannen moeten zien te overleven in een onbekend niemandsland.

 URUGUAY: 

Belmonte
Federico Veiroj, 2019, 75′.


Wat is er toch met Belmonte dat hij met zijn onaangepaste gedrag mensen afstoot, en zelfs zijn dochtertje dreigt te verliezen? Een vrij kunstenaarsbestaan én een regelmatig gezinsleven, hij wil het allebei, maar ook weer niet. Van de regisseur van La vida util en El apostate.

 

Het gehele programma is online te vinden. 

reageren