Latijns-Amerika magazine.
 

Latijns-Amerikaanse films op het IFFR 2023

22-12-2022

Het International Film Festival Rotterdam beleeft van 25 januari tot en met 5 februari 2023 haar 52ste editie. Veertien dagen lang biedt het festival uit alle hoeken van de wereld verrassende speelfilms, korte films, installaties, performances en talks. Kom naar de 52e festivaleditie, ontmoet elkaar in festivalhart de Doelen en beleef IFFR overal in de havenstad. Kijk voor tickets en informatie op iffr.com.  Het programma is bekendgemaakt, de kaartverkoop gaat op 20 januari van start. Op 18 januari wordt het complete blokkenschema per dag gepubliceerd. 

Ook dit jaar zijn er weer verschillende parels uit en over Latijns-Amerika te zien. Een overzicht. 

Alien0089 – Valeria Hofmann, Chili, 21 minuten

Alien0089

Before the Buzzards ArriveJonás N. Díaz, Mexico, 2023, 96 minuten

Before the Buzzards Arrive

Dromerige, magisch-realistische fantasie die onderzoekt hoe vrouwen worden beperkt door de rol die de maatschappij hen opgelegd heeft. Before the Buzzards Arrive ontvouwt zich als een droombeeld dat ons achtervolgt met gedachten die de echte wereld kwetsbaar, bizar en grotesk doen lijken.

 

AngeloAlex Plumb, Bolivia, 9 minuten

Angelo

 

Un adiós para Lilí Lorena Durán, Dominicaanse republiek, 12 minuten

Un adiós para Lilí
 

Casa de bonecasGeorge Pedrosa, Brazilië, 16 minuten

Casa de bonecas

Cielo abierto – Felipe Esparza Pérez, Peru, 65 minuten

Cielo abierto

Felipe Esparza Pérez toont de kracht van slow cinema en verkent de overlap tussen de oude en nieuwe wereld bij een van elkaar vervreemde vader en zoon. De vader werkt met Peruaans vulkanische gesteente; de zoon digitaliseert heilige beelden. Kunnen hun werelden dichter bij elkaar komen?

 

Clementina – Agustín Mendilaharzu, Constanza Feldman, Argentinië, 109 minuten

Clementina

Clementina is een heerlijk absurdistische komedie over twee excentriekelingen – met hun verzameling handgemaakte objecten, speelgoed, boeken, elpees en bladeren – tijdens de pandemie. Verfrissend inventief van vorm, met speciale aandacht voor de komische eigenschappen van geluid.

 

Conviértete en quien eres – Agustin Iezzi, Argentinië, 11 minuten

Conviértete en quien eres

CorazonadaJosé Manuel Cravioto, Mexico, 90 minuten

 

Croma Kid – Pablo Chea, Dominicaanse Republiek, 92 minuten

Croma Kid
In 1993 vindt de dertienjarige Emi een vreemd apparaat waarmee hij per ongeluk zijn goochelende ouders naar een andere dimensie transporteert. Hij moet ze weer zien te vinden in deze aparte ode aan familie en alle attributen uit het eind van het analoge tijdperk.

 

Las demásAlexandra Hyland, Chili, 80 minuten

Las demás

Rafa en Gabi laten zien wat echte vriendschap is in deze kleurrijke, aangrijpende en soms ongemakkelijke film over aanspraak maken op je reproductieve rechten in Chili, hoewel je daarvoor in de cel kunt belanden. Een brutaal en teder verhaal over vriendschap, dat tegelijkertijd (het gebrek aan) reproductieve rechten voor vrouwen in Chili aankaart.

 

La hembritaLaura Amelia Guzmán, Dominicaanse Republiek, 90 minuten

La hembrita

In een samenleving gebouwd op raciale ongelijkheid en klassenverschillen gaat een bevoorrechte vrouw voor een klein meisje zorgen dat haar moederinstinct aanwakkert. Met een elliptische, bedekte stijl is La hembrita een portret van een onvervuld leven, met op de achtergrond een dreigende sociale ramp.

 

The Long Voyage of the Yellow Bus – Júlio Bressane, Rodrigo Lima, Brazilië, 432 minuten

The Long Voyage of the Yellow Bus

Júlio Bressane blikt terug op zijn filmcarrière door zestig jaar film te monteren tot een lange stream of consciousness, waarin al zijn thema’s en obsessies aan bod komen. Gaandeweg wordt duidelijk dat deze elementen zijn film- en levenstheorie vormen: een autobiografie, manifest en pamflet in één!

 

La montaña – Diego Enrique Osorno, Mexico, 92 minuten

La montaña
Op basis van het idee dat om de wereld te veranderen we er eerst anders naar moeten gaan kijken, vertelt filmmaker Diego Enrique Osorno het verhaal van een kleine groep inheemse leden van de Ejército Zapatista de Liberación Nacional (EZLN), die per schip van Mexico naar Europa reisden. Ze begonnen hun historische reis midden in de pandemie, precies 500 jaar nadat de Spanjaarden en hun bondgenoten Mexico veroverden op de Azteken.
 

Mudos testigos – Jeronimo Atehortua Arteaga, Luis Ospina, Colombia, 102 minuten

Mudos testigos

La otra forma – Diego Felipe Guzman, Colombia, 99 minuten

La otra forma

Deze animatiefilm, zonder dialoog, maar met een volledig in het verhaal geïntegreerd sound design, schetst een toekomst waarin elk wezen is gemodelleerd om in een wereld te passen die bestaat uit rechte lijnen en hoeken. De cirkel en de gebogen lijn zijn subversieve vormen. Als een gruwelijk mislukte plastisch-chirurgische ingreep is alles in La otra forma vierkant gemaakt om binnen de heersende sociale orde te passen: gezichten, lichamen, schoenen – maar ook vuurwerk, verkeerslichten en zelfs wolken. 

 

El puño del cóndor – Ernesto Díaz Espinoza, Chili, 85 minuten

El puño del cóndor

Remendo – Roger Ghil, Brazilië, 20 minuten

Remendo

Zé runt een reparatiewerkplaats waar hij zwoegt op het afval en de afdankertjes van een voorstad aan de kust. Zé is een zwarte biseksuele man van middelbare leeftijd die hunkert naar liefde en onzichtbare koloniale trauma’s trotseert om een nieuw soort vrijheid te vinden. Maar kan Zé leren de band met zichzelf te repareren?

 

Represa – Diego Hoefel, Brazilië, 77 minuten

Represa

Na de dood van zijn moeder rijdt Lucas naar een afgelegen gebied om een stuk land te verkopen dat haar eigendom was. Hiervoor heeft hij echter de toestemming nodig van een broer van wie hij het bestaan niet kende. Op zijn bestemming doet hij zich voor als toerist om niet op te vallen in het grauwe, door projectontwikkelaars verwoeste stadje. Maar Josy, zijn tienernichtje, vermoedt dat hij andere motieven heeft voor zijn bezoek. 

 

Santo contra los jinetes del terror – René Cardona, Mexico, 1970, 83 minuten

Santo contra los jinetes del terror

Een groep boze leprozen ontsnapt uit een instelling en gaat het slechte pad op. Dan verschijnt er een hombre met een zilveren masker: El Santo, die de orde zal herstellen. De nooit eerder vertoonde originele, erotische versie van een monument van de Mexicaanse pulpfilms over gemaskerde worstelaars. De film is digitaal in oorspronkelijke staat hersteld.

 

La Sudestada – Daniel Casabé, Edgardo Dieleke, Argentinië, 86 minuten

La Sudestada

De doorgewinterde privédetective Jorge wordt ingehuurd om de experimentele choreografe Elvira te volgen. Als hij beseft dat dit een uitzonderlijke zaak is, valt de afstand tussen de observator en de geobserveerde geleidelijk weg als Jorge afdaalt in het stijgende water van de Delta del Río de la Plata.

 

Trenque Lauquen – Laura Citarella, Argentinië, 260 minuten

Trenque Lauquen
Het verhaal van Trenque Lauguen (de naam van een stadje waaruit iemand plotseling verdwijnt), dat schakelt tussen mysterie en liefdesdrama en zelfs enige sciencefiction en horror, wordt verteld in twee speelfilms in de overvloedige huisstijl van collectief El Pampero. Het wordt eenvoudig gebracht, maar zit vol culturele toespelingen en verlevendigd door de soundtrack van Gabriel Chwojnik. Het resultaat is een subtiel verschil tussen rationale, mannelijke manieren om de wereld te begrijpen en een andere, vrouwelijke fijngevoeligheid.   

Kijk voor meer informatie en het volledige programma op: www.iffr.com.

reageren