Latijns-Amerika magazine.
 

Latijns-Amerikaanse films op World Cinema Amsterdam

21-07-2023

Van 22 t/m 27 augustus beleeft World Cinema Amsterdam alweer haar dertiende editie in Rialto, Rialto VU en De Balie. Een week lang kunnen bezoekers genieten van de beste, onafhankelijk geproduceerde films uit Azië, Afrika en Latijns-Amerika. Dit jaar heeft World Cinema Amsterdam verschillende films geselecteerd uit Latijns-Amerika, waaronder uit Brazilië, Costa Rica, Cuba en Mexico.

Before Night Falls

Via droombeelden en gefragmenteerde jeugdherinneringen brengt regisseur Julian Schnabel de Cubaanse dichter/schrijver Reinaldo Arenas (1943-1990) tot leven. Regisseur Julian Schnabel baseerde het mede door hem geschreven scenario op Arenas’ postuum verschenen autobiografie Antes que anochezca – Before the Night Falls. Zoals het een schilder betaamt, staat Schnabels canvas vol met droombeelden, gefragmenteerde jeugdherinneringen en impressies van de Cubaanse zelfkant waar Arenas zich het liefst ophield.

Na een schrale jeugd op het Cubaanse platteland voelt hij zich in zijn tienerjaren al aangetrokken tot het revolutionaire elan van Fidel Castro en zijn mede-guerrilla’s. Maar al snel ontdekte hij dat de communistische idealen haaks staan op de essentie van wie hij is: een homoseksuele man die zich niet wil aanpassen. De prijs die hij voor zijn vrijheidsdrang moet betalen, is hoog. Met Javier Bardem als Arenas, en Johnny Depp in een dubbelrol. Winnaar Grote Jury Prijs, filmfestival Venetië.

Bittersweet Rain

In een klein stadje in het binnenland van Brazilië, woont een tiener wiens leven niet bepaald over rozen gaat. Hij lijdt aan een oogziekte die hem op den duur blind zal maken, op school gaat het niet lekker, en zijn eerste verliefdheid lijkt ook al niet te worden beantwoord. Hoe gaat hij om met deze tegenslagen?

‘De camera is geen apparaat om beelden mee te scheppen, vooral geen mooie plaatjes. De camera is een oog, een apparaat om mee te kijken, en ook om de subjectiviteit van de persoon achter de camera te onthullen’, aldus de Braziliaanse regisseur Haroldo Borges. Zijn tweede film, Bittersweet Rain, heeft dan ook een uitgesproken registrerend, bijna documentair karakter, maar het hoofdpersonages wordt met begrip en warmte in beeld gebracht. Borges schreef zelf het verhaal, samen met zijn vaste scenarist Paula Gomes. Winnaar Jury- en Publieksprijs Mar del Plata Filmfestival.

Black Orpheus

De klassieke Griekse mythe Orpheus en Eurydice sprankelend vormgegeven tegen de achtergrond van het carnaval van Rio de Janeiro in de jaren ’50. Het carnaval in Rio is losgebarsten, de straten zijn gevuld met wervelende kleuren, dans en beweging. Te midden van al deze onstuimigheid arriveert Eurydice van het platteland. Ze is weggelopen van huis omdat daar een man naar haar op zoek was, en ze is bang dat deze haar wil vermoorden. Elders is trambestuurder Orfeu aan het werk; hij is verloofd met Mira, althans dat denkt ze. Als Eurydice en Orfeu elkaar ontmoeten, slaat de vonk direct over: de twee worden smoorverliefd. Dat valt bepaald niet goed bij Mira. Dan is Eurydice ineens verdwenen… Orfeu gaat haar zoeken.

Deze sprankelende bewerking van de klassieke Griekse mythe Orpheus en Eurydice was een enorm internationaal succes, waaraan de swingende soundtrack vol heerlijke bossa nova van Antônio Carlos Jobim en Luiz Bonfá zeker heeft bijgedragen. Regisseur Marcel Camus (broer van Albert) won niet alleen Cannes’ Gouden Palm, maar ook de Golden Globe en Oscar voor Beste Niet-Engelstalige Film. Met Marpessa Dawn en Breno Mello.

Sister & Sister (Las hijas)

In dit warme coming-of-age-verhaal reizen de twee zussen Marina (17) en Luna (14) van Costa Rica naar Panama om hun vader te ontmoeten. Twee zussen reizen van Costa Rica naar Panama om daar hun vader te ontmoeten, de man die lang geleden zijn gezin verliet. De twee zijn nogal verschillend: de 17-jarige Marina is spontaan en uitgesproken, terwijl de 14-jarige Luna juist heel introvert is, een karakterverschil dat regelmatig voor frictie zorgt. Eenmaal aangekomen worden ze liefdevol ontvangen door Mafer, een vriendin van hun moeder. Het is warm en zonnig, ideaal om te gaan skateboarden in het park, waar ze ook andere jongeren leren kennen. Luna kust voor het eerst een jongen, maar ze vindt het niks. Met een van de skaters beleeft ook Marina een zomerliefde en dat ergert Luna enorm, want haar zus heeft thuis al een vriendje. Niemand heeft het nog over de vader. 

De Panamese regisseur Kattia G. Zúñiga schreef zelf het scenario voor dit warme coming-of-age-verhaal, haar speelfilmdebuut. Ze baseerde het op haar herinneringen aan een reis die zij als tiener met haar zus maakte.

Tótem

Liefdevol en mystiek portret van een Mexicaans gezin dat het leven viert tijdens een bitterzoet verjaardagsfeest. De zevenjarige Sol brengt de dag door in het oude huis van haar grootvader, terwijl haar familie druk in de weer is met de voorbereiding van een groots verrassingsfeest voor Sols vader Tona. Op deze broeierige dag maken haar temperamentvolle tantes alles klaar om hem een onvergetelijke verjaardag te bezorgen, terwijl zij zich vermaakt met alle dieren en beestjes in en om het huis. Wanneer de zon ondergaat en gasten binnendruppelen, maakt de vrolijke drukte plaats voor een ongrijpbare melancholie. Het feest bruist van liefde maar heeft ook een bitterzoete bijsmaak. Tótem viert het leven en toont hoe ieder verschillend omgaat met loslaten, terwijl ze tegelijk proberen te genieten van elke seconde.

Deze tweede, meermaals bekroonde speelfilm van de Mexicaanse regisseur Lila Avilés is een meer dan waardige opvolger van haar debuutfilm La camarista, waarmee ze in 2019 de WCA Juryprijs in de wacht sleepte.

  

reageren

meer Kunst en Media

meer Brazilië

meer Costa Rica

meer Cuba

meer Mexico