Van 22 t/m 27 augustus beleeft World Cinema Amsterdam alweer haar dertiende editie in Rialto, Rialto VU en De Balie. Een week lang kunnen bezoekers genieten van de beste, onafhankelijk geproduceerde films uit Azië, Afrika en Latijns-Amerika. Dit jaar heeft World Cinema Amsterdam verschillende films geselecteerd uit Latijns-Amerika, waaronder uit Brazilië, Costa Rica, Cuba en Mexico.
Na een schrale jeugd op het Cubaanse platteland voelt hij zich in zijn tienerjaren al aangetrokken tot het revolutionaire elan van Fidel Castro en zijn mede-guerrilla’s. Maar al snel ontdekte hij dat de communistische idealen haaks staan op de essentie van wie hij is: een homoseksuele man die zich niet wil aanpassen. De prijs die hij voor zijn vrijheidsdrang moet betalen, is hoog. Met Javier Bardem als Arenas, en Johnny Depp in een dubbelrol. Winnaar Grote Jury Prijs, filmfestival Venetië.
‘De camera is geen apparaat om beelden mee te scheppen, vooral geen mooie plaatjes. De camera is een oog, een apparaat om mee te kijken, en ook om de subjectiviteit van de persoon achter de camera te onthullen’, aldus de Braziliaanse regisseur Haroldo Borges. Zijn tweede film, Bittersweet Rain, heeft dan ook een uitgesproken registrerend, bijna documentair karakter, maar het hoofdpersonages wordt met begrip en warmte in beeld gebracht. Borges schreef zelf het verhaal, samen met zijn vaste scenarist Paula Gomes. Winnaar Jury- en Publieksprijs Mar del Plata Filmfestival.
Deze sprankelende bewerking van de klassieke Griekse mythe Orpheus en Eurydice was een enorm internationaal succes, waaraan de swingende soundtrack vol heerlijke bossa nova van Antônio Carlos Jobim en Luiz Bonfá zeker heeft bijgedragen. Regisseur Marcel Camus (broer van Albert) won niet alleen Cannes’ Gouden Palm, maar ook de Golden Globe en Oscar voor Beste Niet-Engelstalige Film. Met Marpessa Dawn en Breno Mello.
De Panamese regisseur Kattia G. Zúñiga schreef zelf het scenario voor dit warme coming-of-age-verhaal, haar speelfilmdebuut. Ze baseerde het op haar herinneringen aan een reis die zij als tiener met haar zus maakte.
Deze tweede, meermaals bekroonde speelfilm van de Mexicaanse regisseur Lila Avilés is een meer dan waardige opvolger van haar debuutfilm La camarista, waarmee ze in 2019 de WCA Juryprijs in de wacht sleepte.
reageren