Op wereldreis zonder de stad te verlaten? Dat kan deze zomer weer bij World Cinema Amsterdam, het filmfestival dat je van 16 tot en met 25 augustus meeneemt naar Latijns-Amerika, Azië en Afrika en het Caribisch gebied. Het wordt de negende editie met negen wereldse films in competitie, het focusprogramma dat zich dit jaar richt op Cuba, films onder de sterrenhemel, special screenings, feestjes, eten, en er zijn ook weer veel filmmakers aanwezig op het festival.
Om te helpen bij de keuze, hebben wij alle Latijns-Amerikaanse films die op het World Cinema Amsterdam te zien zijn, alvast op een rij gezet. Van Brazilië tot Cuba en van Chili tot Mexico: deze films uit Latijns-Amerika kun je op WCA 2018 bekijken:
Liquid Truth (Aos teus olhos) – Carolina Jabor (Brazil, 2017, 87’)
Hij lijkt zo weggelopen uit Baywatch, de goedgebouwde en populaire zweminstructeur Rubens, die in een klein Braziliaans stadje met veel inzet zijn leerlingen in het zwembad begeleidt. Een high-five, een arm om de schouder bij het motiveren van zijn pupillen. Zijn collega-instructeurs kennen echter ook een andere kant van Ruben; zo maakt hij er geen geheim van op social media graag naar foto’s te kijken van schaars geklede jonge meisjes. Op een dag beschuldigt zijn leerling Alex hem van onfatsoenlijk gedrag. Zolang er geen duidelijk bewijs is, wacht Rubens’ chef met het inschakelen van de autoriteiten, maar de moeder van de jongen laat de boel escaleren door Rubens publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.
Benzinho – Gustavo Pizzi (Brazil, 2017, 95′)
Even buiten Rio de Janeiro woont het gezin van Irene, haar man Klaus en hun vier zonen – een huishouden van Jan Steen. Er is van alles stuk, maar geld om het te laten repareren is er niet. Toch vormen ze een warm en liefdevol gezin. Maar er gaat wel van alles veranderen, vooral voor Irene. Ze staat op het punt alsnog haar middelbareschooldiploma te halen en, nog veel ingrijpender, haar oudste zoon Fernando gaat het huis verlaten. Hij is een getalenteerd handballer die voor een profclub is Duitsland gaat spelen. Irene is apetrots op haar zoon, maar tegelijk verdrietig.
Sergio & Serguéi – Ernesto Daranas (Cuba, 2017, 93′)
In 1991 bevond de Sovjet-kosmonaut Sergei Krikaljov zich in het ruimtestation Mir toen in december de Sovjet-Unie uiteenviel. Dat had verstrekkende gevolgen, ook voor Krikaljov: zou er nog geld zijn om hem terug te halen, zou hij überhaupt terugkeren naar de Aarde? Dit gegeven inspireerde de Cubaanse regisseur Ernesto Daranas tot het maken van deze intrigerende, soms hilarische komedie.
Lucía – Humberto Solás (Cuba, 1968, 160′)
Humberto Solás, een van de meest toonaangevende Cubaanse regisseurs, was pas 26 toen hij deze film maakte – door velen beschouwd als het hoogtepunt van zijn carrière. In drie delen en in drie filmstijlen belicht hij drie scharniermomenten uit de Cubaanse geschiedenis, waarbij telkens een Lucía centraal staat.
Cuban Food Stories – Asori Soto (USA, 2018, 85′)
Homesickness for the flavours of his childhood brought Asori Soto back to Cuba. After 10 years of living in the US, he wanted to know if all the delicious dishes he remembered still existed. Had the culinary traditions of yesteryear survived the economic decline since the dissolution of the Soviet Union, which had been Cuba’s main sponsor?
Rey – Niles Atallah (Chile, 2017, 90′)
Een ode aan vergeten geschiedenis en de vergankelijkheid van celluloid, zo zou in essentie dit avant-gardistische sprookje omschreven kunnen worden. De Amerikaanse filmmaker Niles Atallah werkte jaren aan deze film over de merkwaardige avonturen van de Franse jurist en avonturier Orélie-Antoine de Tounens, die naar verluidt in 1860 koning werd van een door hemzelf gesticht koninkrijk in het meest zuidelijke puntje van Zuid-Amerika. Hij zou de plaatselijke volken hebben verenigd en door hen tot hun koning zijn uitgeroepen. Maar is het zo gegaan? Niemand weet het zeker, er bestaan verschillende versies van de gebeurtenissen.
JAAR el Lamento de las imágenes – Paula Rodríguez (Chile, 2017, 78′)
“Ik wil de mensen iets vertellen over wat er om hen heen gebeurt, in de wereld, dichtbij of ver weg. Maar om die informatie te transformeren tot kunst, moet je poëzie toevoegen. Dat is essentieel.” Aan het woord hier is de invloedrijke Chileense architect/filmmaker/fotograaf Alfredo Jaar. Hij werd in 1956 geboren in Santiago de Chile, verhuisde op zijn vijfde naar Martinique, verhuisde weer terug naar Chili en woont nu in New York.
I Dream in another Language – Ernesto Contreras (Mexico, 2017, 103′)
De taal die je spreekt, vormt de weerslag van de manier waarop je tegen de wereld aankijkt, laat zien hoe je de werkelijkheid om je heen beleeft. Als een taal uitsterft, verdwijnt er een unieke visie op het leven en gaan herinneringen voor altijd verloren. Deze gedachte staat centraal in het veelbekroonde I Dream in Another Language, de poëtische, soms magisch-realistische nieuwe film van de Mexicaanse regisseur Ernesto Contreras. Zijn broer Carlos schreef het scenario.
Las Herederas – Marcelo Martinessi (Paraguay, 2018, 95’)
Een coming-of-age-film vertelt doorgaans het verhaal van de jonge man of vrouw die met vallen en opstaan het volwassen leven onder de knie probeert te krijgen. In Las herederas (‘de erfgenamen’) heeft de Paraguyaanse regisseur Marcelo Martinessi voor een heel andere benadering gekozen: de protagonist hier is een vrouw van middelbare leeftijd. Dit originele gegeven en het uitstekende acteerwerk van actrice Ana Brun leverden de film meerder prijzen op.
La Soledad – Jorge Thielen Armand (Venezuela, 2017, 89’)
Het gaat niet goed met Venezuela: er is aan alles gebrek, de schappen in de winkels zijn leeg. Debuterend regisseur Jorge Thielen Armand verbeeldt deze misère op een wel heel opmerkelijke wijze door sociaal drama te koppelen aan een welhaast Victoriaans spookverhaal. Bijna alles is echt gebeurd, alle acteurs, inclusief Thielen Armand zelf, spelen zichzelf. Dit debuut bleef niet onopgemerkt: de film won tien internationale filmprijzen.
FOCUS PROGRAMME – CINE CUBA FEATURES:
ADOLECE – Daiyan Noa (Cuba, 2018, 60, work-in-progress)
EL DESAPARECÍDO – Marcel Beltrán (Cuba, 2018, 70′, work-in-progress)
HABANA PAISAJE CIRCULAR – Karel Ducasse (Cuba, 2018, 55′)
LA MÚSICA DE LAS ESFERAS – Marcel Beltrán (Cuba, 2018, 82′, European premiere)
NADIE – Miguel Coyula (Cuba, 2017, 70′, Dutch premiere)
SANTA Y ANDRÉS – Carlos Lechuga (Cuba, 2016, 105′)
SERGIO & SERGUÉI – Ernesto Daranas (Cuba, 2017, 93′)
THE WOLVES OF THE EAST – Carlos M. Quintela (Japan, 2017, 79′, European premiere)
ÚLTIMOS DÍAS EN LA HABANA – Fernando Pérez (Cuba, 2016, 92′)
FOCUS PROGRAMME – CINE CUBA SHORTS:
ATRAPADO – Daniel Chile (Cuba, 2017, 12′)
BATERÍA – Damián Sainz (Cuba, Spain, 2016, 16′)
DEBUT – Fabián Suárez (Cuba, 2018, 16′, Go Cuba! premiere)
GLORIA ETERNA – Yimit Ramírez (Cuba, 2017, 12′)
I LOVE LOTUS – Patricia Ramos (Cuba, 2018, 18′, Go Cuba! premiere)
LA ESPECIE DOMINANTE – Carolina Fernández (Cuba, 2018, 15′, Go Cuba! premiere)
LA SED HUMANA – Gabriel Alemán, Danilo C. Paris (Cuba, 2017, 17′)
ULISES SIZE T-SHIRT – Carlos M. Quintela (Cuba, 2018, 13′, Go Cuba! premiere)
Het gehele programma is op de site van World Cinema Amsterdam te vinden.
reageren