Latijns-Amerika magazine.

Recensies

Las hijas de Abril: duistere kijk op Mexicaans gezinsleven

17-01-2018 door Ruby Sanders

Wanneer de zeventienjarige Valeria zwanger is staat ineens haar tot dan toe afwezige moeder op de stoep. Om haar dochter bij te staan, zoals ze zelf zegt, maar Valeria heeft haar bedenkingen. En terecht. De Mexicaanse regisseur Michel Franco (Después de Lucia) vertelt een verhaal vol onwaarschijnlijke gebeurtenissen op beschouwende wijze, zonder te oordelen over zijn merkwaardige personages. Aan de kijker de opdracht hierin mee te gaan. Las Hijas de Abril werd net als voorganger Después de Lucia geselecteerd voor de sectie Un Certain Regard op het filmfestival van Cannes. We... » meer lezen

Tamara: vechten om zelfbehoud in Venezuela

07-01-2018 door Ruby Sanders

Regie: Elia K. Schneider | 110 minuten | Tamara is in januari 2018 te zien in filmtheaters door het hele land in het kader van Movies That Matter on tour. Teo voelt zich een vrouw, al heel zijn leven. Tijdens zijn studententijd vertrekt hij naar Parijs, om daar rechten te sturen. In de Franse hoofdstad sluit hij vriendschap met gelijkgestemden en kan hij zijn flamboyante zelf zijn, maar wanneer zijn moeder ziek wordt, ziet hij zich gedwongen terug te keren naar zijn vaderland Venezuela. Daar conformeert hij zich aan de geldende... » meer lezen

Buena Vista Social Club: Adios – afscheid van het oude Cuba?

13-12-2017 door Ruby Sanders

In 1997 lieten de muzikanten van de Buena Vista Social Club met hun gelijknamige album de wereld kennismaken met de Cubaanse son. Het ensemble – bestaande uit inmiddels flink op leeftijd zijnde muzikanten – werd nog beroemder dankzij de muziekdocumentaire met dezelfde naam van Wim Wenders uit 1999. Regisseur Lucy Walker maakte met Buena Vista Social Club: Adios een officieus vervolg op die beroemde film van Wenders. Deze film verscheen onlangs op dvd. In de documentaire blikken de bandleden terug op hun bijzondere carrières en op de wonderlijke hoogtijdagen van de... » meer lezen

La novia del desierto: op zoek naar bescheiden geluk in Argentinië

22-11-2017 door Ruby Sanders

Teresa is al meer dan dertig jaar in dienst als empleada en nana ofwel huishoudelijke hulp en kindermeisje bij de familie Cid, woonachtig in een oud groot prachthuis in Buenos Aires. Als de familie besluit – noodgedwongen – het huis te verkopen bedanken ze Teresa net zo makkelijk voor haar trouwe diensten. De grond valt onder haar voeten vandaan. Dat was het dan. Nadat de verhuizing een feit is, helpt de familie Cid Teresa aan een plek bij een bevriend gezin dat op zoek is naar een betrouwbare hulp. Klein... » meer lezen

Vazante: naar de oorsprong van Brazilië

28-09-2017 door Ruby Sanders

Er is weinig Braziliaanser dan een gemengd kind: de bevolking van het land wordt doorgaans gezien als een grote smeltkroes van culturen en kleuren. En terwijl ruim de helft van de bevolking zwart of gekleurd is, en de samba en capoeira alom worden gevierd als nationale symbolen van de ‘regenboognatie’, wordt het slavernijverleden vaker verhuld dan openlijk besproken. Er bestaan dan ook nauwelijks films over de Braziliaanse slavernij. Maar de zwarte Brazilianen komen ergens vandaan. Waarvandaan, dat wilde regisseur Daniela Thomas tot in de puntjes onderzoeken. In het indrukwekkende historische... » meer lezen

Aquarius: gevecht voor lijfsbehoud in Brazilië

17-08-2017 door Ruby Sanders

Aquarius, de tweede speelfilm van de Braziliaanse regisseur Kleber Mendonça Filho, bekend geworden met zijn debuut Neighboring Sounds, is wederom gesitueerd in zijn woonplaats Recife. De stad in het noorden van Brazilië speelt in deze even grimmige als prachtige film een rol op zich: een plek rijk aan geschiedenis die ten prooi valt aan de moderne machten van overwoekerend commercialisme en rücksichtsloze projectontwikkelaars. Duik in zee Clara, een 65-jarige weduwe (gespeeld door de inmiddels 67-jarige, maar nog immer sensuele Sonia Braga) bewoont al decennia lang een ruim en licht appartement... » meer lezen

Como Nossos Pais: uit het keurslijf breken in modern Brazilië

27-07-2017 door Ruby Sanders

De 37-jarige Rosa, moeder van twee jonge dochters en tekstschrijver voor een bedrijf dat badkamerbenodigdheden verkoopt, is voortdurend bezig met de noden van haar familie: haar veeleisende kinderen, haar veelal afwezige echtgenoot en haar afstandelijke moeder. Ze heeft nauwelijks kans om aan zichzelf te denken; haar ambities als toneelschrijver heeft ze tijden geleden opzijgeschoven. Door plotselinge gebeurtenissen in haar leven wordt ze gedwongen te ontdekken wie ze werkelijk is – naast moeder, dochter en vrouw van. In de eerste scènes is Rosa met haar gezin op bezoek bij haar vrijgevochten... » meer lezen

De cowboykampioen: hedendaags sprookje met jonge illegale migrant als prinses

28-05-2017 door Carmen Laura Gimenez Solar

Migratie, intern of transnationaal, vrijwillig of gedwongen, legaal of illegaal, is vandaag de dag een centraal onderwerp op het Latijns-Amerikaanse continent. Het is ook een onmiskenbare bron van inspiratie voor de hedendaagse Latijns-Amerikaanse literatuur. De cowboykampioen, de roman waar de Mexicaanse schrijfster Aura Xilonen (inmiddels 21 jaar) op haar negentiende mee debuteerde, over een jonge Mexicaan die het straatleven van Mexico ontvlucht en als illegaal de grens naar de VS oversteekt, is hier een mooi voorbeeld van. De 17-jarige Liborio doet er alles aan om te overleven in deze wereld... » meer lezen

El ciudadano ilustre: Argentinië’s humoristische spiegel

04-05-2017 door Ruby Sanders

El ciudadano ilustre begint met een veelbetekenende scène waarin de Argentijnse schrijver Daniel Montovani de Nobelprijs voor Literatuur in ontvangst neemt van het Nobelcomité en het Zweedse koningshuis. In plaats van de prijs dankbaar te ontvangen, houdt Montovani een uitgebreide toespraak over de ondergang van de kunstenaar bij een erkenning zo groot en geïnstitutionaliseerd. Hij spreekt zelfs van een ‘fatale’ erkenning, door van de kunstenaar een instituut te maken en schoffeert en passant de monarchie en alle royale instituties. De toon is gezet voor een film vol zwarte humor die ook... » meer lezen

Oscuro animal: het is nog donker in Colombia

28-04-2017 door Ruby Sanders

Het uitbundige groen van de Colombiaanse jungle is adembenemend mooi, maar achter het natuurschoon is een constante dreiging voelbaar. Leven en dood; onschuld en wreedheid liggen hier dichtbij elkaar. Hoewel de vrede in Colombia nog broos is en mannen en vrouwen – zeker in het binnenland – niet overal zeker zijn van hun veiligheid, is het genezingsproces begonnen. Dat betekent terugkijken op de gruwelijkheden en vele getuigenissen laten horen. Films over het Colombiaanse conflict zijn er intussen in verschillende soorten en maten en debuterend regisseur Felipe Guerrero heeft ervoor gekozen... » meer lezen

Daymé Arocena – Cubafonia

30-03-2017 door Tom Tritsmans

Bij de naam Cubafonia vreesde ik een compilatie van alweer dezelfde traditionele Cubaanse muziek geïnterpreteerd door alweer een middelmatige band. Maar zodra de naam Gilles Peterson op een plaat staat, kun je ervan op aan dat het om kwaliteit gaat. Peterson werkte als dj, producer en platenbaas samen met onder andere Jamiroquai, Erykah Badu en Gregory Porter, en nu dus met 24-jarige Havaanse Daymé Arocena. Bij de contrabas intro van het eerste nummer Eleggua wordt al meteen duidelijk dat Arocena niet voor niets een van de meest innovatieve Cubaanse muzikanten... » meer lezen

Magallanes: spoken uit het verleden in verdeeld Peru

23-03-2017 door Ruby Sanders

Harvey Magallanes woont en werkt als taxichauffeur in de Peruaanse hoofdstad Lima. Wanneer op een dag een jonge vrouw in zijn taxi stapt, herkent hij haar als Celina, die hij twintig jaar geleden gekend heeft, toen zij nog een jong meisje was en hijzelf als soldaat in het Peruaanse leger diende. ‘Yo puedo! Yo puedo! Si se puede! Si se puede!’ (‘Ik kan het! Jij kunt het!’): aan het begin van de film Magallanes belandt de gelijknamige hoofdpersoon op een piramidespel-achtige bijeenkomst waar hij Celina naartoe is gevolgd. Maar hoe hard... » meer lezen

Nieuwe cd Música Temprana live gepresenteerd

10-03-2017 door Carmen Laura Gimenez Solar, Ruby Sanders

De nieuwste cd van Música Temprana, La Esfera de Apolo, draait om de Peruaanse componist José de Orejón y Aparicio (1706-1765). Het Nederlands-Argentijnse muziekensemble onder leiding van Adrián Rodríguez van der Spoel, dat al ruim vijftien jaar bestaat en de Latijns-Amerikaanse barokke muziek in Nederland bekendheid heeft gegeven, presenteerde hun zesde cd met drie concerten op bijzondere locaties in Nederland. conSentido was erbij in de Waalse Kerk in Amsterdam. De Amsterdamse wallen: toeristen omzeilen, patat en lege bierblikken op straat ontwijken, lawaai en hevige geuren negeren om je een weg... » meer lezen

“Het belangrijkste is dat ik het overleefd heb”

06-03-2017 door Jochem Oomen

Oorlogscameraman Jorge Lübbert maakte wereldwijd reportages van conflictsituaties. Zo open als zijn beeldmateriaal is, zo gesloten was hij jarenlang over zijn eigen verleden tijdens de Chileense dictatuur. Zijn zoon en jonge documentairemaker Andrés Lübbert, zag dit met lede ogen aan en besloot een film over het leven van zijn vader te maken. Het resultaat is een beklemmend, maar helend werk dat de naam El Color del Camaleón draagt. Het getuigt van de immense liefde van een zoon voor zijn vader, maar ook van de gruwelijkheden die een dictatuur kan aanrichten.... » meer lezen

Sindicato Sonico bezingt het leven van de migrant

03-03-2017 door Jochem Oomen

Hoe kun je achtereenvolgens rock, merengue, salsa en ska spelen en ervoor zorgen dat het als één geheel blijft klinken? Door het feestelijk te houden en het te voorzien van geëngageerde teksten. Dit geheime recept passen de bandleden van Sindicato Sonico toe op hun nieuwe cd. Deze klinkt niet alleen zeer vrolijk en dansbaar, maar raakt ook gevoelige snaren over het leven van de migrant. Tijd voor een gesprek met frontman Rockman Santos en trombonist Loes Minnebo. We ontmoeten elkaar in café Zeezicht, een van de populairste cafés van Antwerpen.... » meer lezen